fettmule
10-04-2004, 09:05
Vad behöver jag tänka på när jag ska bygga en 5m lång och 0,7m bred balkonglåda? (Jag föreställer mig att jag ska ha både perenner [typ klematis] och mer tillfälliga sommarblommor, samt grönsaker [typ sallad och kryddor] i den.) Jag har tänkt mig att använda trä, men jag är öppen för förslag!
TeliaNet
10-04-2004, 14:13
det har jag byggt, men mycket mindre.
5 meter kan bli svårt men ca 4 meter kan man lätt få tag i plankor till.
börja med att skruva ihop sidorna till en ram och fäst spår frästa plankor i botten.
sen tar du och sätter hållare runt, alltså så här:|_| om så att inte botten lossnar.
glömde: måla med nån färg som inte löser sig i vatten, typ plastfärg.
solkatten
13-04-2004, 15:57
Du kanske ska tänka på vikten också. Är lådan djup och fylld med jord blir det tungt, särskilt när den blir blöt.
160kvm stort hus
14-04-2004, 08:25
Hej!
På min balkong har jag en stor låda. Den är140 x 1 meter eller så.
Och ca 80 cm hög. Vi bygde den i vanligt trä oljade in det samt la en stor pressening i botten så det inte läcker ut vatten.
Förra året fungerade det jättebra, allt växer som tusan. Och jag har dessutom övervintrat en vinbärsbuske till i år, många fina knoppar.
Ang tyngden så brukar man säga att en vanlig balkong tar ca 100liter jord per kvadratmeter.
Våran balkong är rejält byggd så den tar mer. Men du får höra med bostadsrätts chefen eller hyresgäst värden beroende på hur du bor.
Mvh G
fettmule
15-04-2004, 12:19
Ok, tack för tips! Men hur gör jag med dränering?Blir det bra om jag lägger plast i botten som jag gör hål i, och sen lecakulor ovanpå det? Eller ska plasten vara hel?
F ö har jag turen att ha en gammal piskbalkong, alltså en som inte hänger utanför fasaden, så tyngden ska inte vara några problem!
160kvm stort hus
15-04-2004, 14:46
Hej!
Jo dränering tänkte jag oxå på.
Det är nog bra med leca kulor i botten, det har inte vi haft. Utan jag har bara vattnat lite sparsammare... ( finns det ett ord som heter sparsammare?? )
Och det har fungerat hur bra som helst!
Men leca kulor är nog ingen dum idé.
Iofs så behöver man nog inte plast i, men sambon var så rädd om sitt "bygge" att jag valde att lägga i det.
Löjligt, precis som om man skulle använda lådan till nått annat?
Det går ju att bygga en ny liksom. Det var ju inte speciellt dyrt med virke.
Men vad gör man inte för husfriden.. Ha ha
Lycka till!
Mvh G
blackred
21-04-2004, 14:03
Hej alla glada lådbyggare!
Plast i botten är inte så dumt efterssom jorden inte rinnet ut om lådan skulle bli översvämmad i ett typiskt svenskt sommar hällrengn. Fem meter långa bräder eller plankor är inga problem att få tag i på en välsorterad byggmaterialhandel. Leca skall du i vilket fall ha i botten. Små hål kan man göra i botten så att överskottsvattnet rinner ut men inte jorden.[SIZE=7][COLOR=green]
Hej,
Gå till COOP eller nån annan medmerabutik och ta deras blaska. Där finns en ritning på en balkonglåda
160kvm stort hus
22-04-2004, 11:47
Hej!
Jo fast på min balkong så regnar det inte in....
Där är det jag som får agera regn med vattenslangen.
Mvh g
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.