Har ni planterat färdigt rosorna ?
Själv har jag inte satt några nya rosor, var lite nyfiken på en Austinros från Odla men jag vill nog sätta dom på våren, alla tuffa vintrar här har varit avskräckande. Har grävt grönsakslandet, delat perenner, satt lökar, klippt ner perenner och krattat lite löv. Vi har redan haft många frostnätter, klippte nog gräsmattan sista ggn för i år idag. Lite vemodigt är det allt denna tid.
Och idag kom amaryllislökarna från Odla, dom får vila ett tag i garaget.

Höstbild från dagen, enstaka rosor kan ännu klippas
strandskatan
11-10-2013, 21:42
Inga frostnätter här än så länge! Förra året hade vi redan haft två - en natten till i dag och natten dessförinnan. Försöker avhålla mig från att plantera fler rosor, men jag ska gräva upp en schersminbuske, så visst är det lite frestande... Jag håller i alla fall på med att befria de rosor jag redan har från murgröna, höstanemoner och jättedaggkåpa. Känns nästan som de skulle behöva vattnas, kruttorrt i marken och 14 grader varmt idag - vad tror du? En hel radda med björkar i tomtgränsen fanns när vi flyttade in, de sågar vi hänsynslöst i, de är klädda med blommande murgröna som älskas av bina, så för den skull vill vi inte såga ner dem helt, nu har jag malt björkgrenar i komposkvarnen i två dagar. Inga lökar satta i år, möjligen köper jag lite narcisslökar - jag har så mycket sork, ingen lust att mata dem med krokus och tulpaner!
Hej
Du kan plantera lövfällande växter och rosor i marken under oktober, men det är bättre att skydda rötter.
Men sorken:
finns i affären just nu olika apparaten som ge ljud, den här ljuden kan borta sorken från din trädgården.
H.Bassam
strandskatan
12-10-2013, 06:43
Tack för du försöker hjälpa mig, Bassam, men jag har haft flera sådana ljudskrämmor, och de hjälpte tyvärr inte alls.
Sommaren var extremt torr och så nu hösten lika torr, så brukar det inte vara normala år. Ingen svamp i höst.
Strandskatan, jag har aldrig haft sork så jag har ingen erfarenhet men anar att det kan bli till ett stort bekymmer. Bor du med naturen runt huset ? Jag bor mitt i ett villaområde, här kan ett och annat rådjur ströva in om det blir mycket snö på vintern, inget annat.
Vill man ha någon ny ros kan man sätta i vår, jag får se ?
strandskatan
12-10-2013, 22:26
Ja Kajsa, den kilometervida utsikten över fält och hagar har sitt pris... och den lättgrävda sandjorden!
Krolliljan
17-10-2013, 19:53
Jag har en ros kvar att plantera.
Crown Princess Margareta som jag köpte på rea förra veckan.
När jag läste lite om henne kände jag att jag var tvungen att sätta upp en rosbåge till henne först. Det är gjort så förhoppningsvis kan jag plantera henne i morgon.
strandskatan
19-10-2013, 15:15
Jovisst föll jag för frestelsen till slut - klätterrosen Perennial blue på rea - i otroligt bra skick! PB är en korsning av Dorothy Perkins och Veilchenblau. Veilchenblau hade jag redan två av och tycker mycket om, en är köpt och en är en stickling som jag tagit av den köpta. PB ska klara zon 3, vara skuggtålig och klara dålig jord, doft medel. Särskilt blå är den dock inte - inte alls så blå som Veilchenblau. Redan planterad, faktiskt! Nu ska det vara milt och regna i en vecka, passar ju bra! Fler som fallit för reafrestelsen i sista stund?
strandskatan
20-10-2013, 09:15
Veilchenblau och Super Excelsa ska det vara. Var fick jag DP ifrån???
Igår fick jag mina sista rosor från rosenposten och i morgon ska de planteras, hoppas på lite uppehållsväder.
Trots att jag egentligen inte har någon plats kvar och inte skulle ha några till rosor, så har det i höst blivit ett och annat.
Först blev det en underbar William Shakespeare 2000, sedan två Papa Meilland till kruka som förvaras i min vinterträdgård med förhoppning om tidiga blommor, och nu sist en till Noble Antony och en Ashram (som också heter King David). Jag ser fram emot doften och de fina färgerna nästa vår!
Det känns igen Oliv, man har ont om plats men fortsätter ändå handla växter, fösöker prata förstånd med mig varje vår om köpförbud, någon växt ska ha dött först sedan kan man köpa nya rosor.
Min stora Mme Plantier dog efter hårda vintrar, den dog lite i taget och där satte jag en Magnolia i våras, så ibland blir det ingen ny ros heller.
Annars brukar det vara Austinrosorna jag blir köpgalen efter på våren.
johanare
03-11-2013, 20:58
2 Young Lycidas o 2 James Galway nyplanterades idag. 2 Claire Austin omplanterades.
Det var det sista som hände för 2013.
Dock en hel del knoppar kvar som man kan ta in. Har en stor bukett inne med 8-10 olika Austins som doftat hela helgen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.