Mjärden
Jag köpte två plantor armeniska björnbär på Plantagens slutrea (70 %) för 77 kr (hade tänkt köpa björnbär eller björnbärshallon, men de var slut) Frågan är var jag skall planera dem, då de sägs ha stor växtkraft och
behöver klängstöd.
Jag har ingen trädgård utan odlar i en kolonilott, där ena hörnan är avdelad för blommor o mindre buskar. I den delen finns en slags blommor med kraftiga stjälkar, som har spridit sig under marken och riskerar att ta
över hela hörnan. Det är dock inte så djup jord, kanske 30 cm, lite mer och mindre på olika ställen, berg o sten under.
Jag har tidigare odlat trädgårdshallon i ett friliggande land, fick bra skörd första 10 åren, men de sista åren
har det blivit sämre och sämre, så i år har jag lagt ner den odlingen. Anledningen tror jag beror på för lite
sol; en stor gran i väster, en mindre tall i öster, i sydost en 3 m hög buske och bakom den ett äppelträd, som
är 5 m högt.
Frågan är alltså, om jag skall plantera i det gamla hallonlandet, där det är djupare jord och lättare att sätta upp
en spalje, men troligen försurat av den stora granen och ganska lite sol
eller i sydvästra delen av lotten,där det är ganska mager jord även om jag bättrade på den förra hösten med
ett lager kompostjord. Frågan är om det går att sätta upp en spalje vid östra kanten, då jorden är ganska
grund där.
Där har jag tänkt sätt en buske bocktörne i morgon, idag har jag gjort en som jag tror bra planering av
en tranbärsbuske (se min andra tråd)

Frågan är alltså; lottens västa kant eller gamla hallonlandet ?

Gärna tips om jord o ev gödsling !

Ps. Odlar i zon 3 på gränsen till 4, Småland
Alexander-VG-zon3
Vår är planterad i ganska mager sandjord i söderläge klättar mot en stängsel zon 3-4 i öppetläge, har växt ca 3-4meter på varje ranka denna sommar (efter total nedfrysning) får väldigt taggiga grenar. Sätt den lite djupare då den i kallare zoner fryser ner. Väntar på bär på min men hoppas vintern blir snäll så det kan bli blommor.
Mjärden
Det löste sig med platsen för de armeniska björnbären, jag fick ta över ett nedlagt hallonland, som ligger vid
sidan av lotterna med skogen i norr. Den tidigare ägaren hade bytt lott längre bort och det fanns trädgårdshallon på denna lott. Jag gick och frågade, om de fortfarande odlade hallon på det friliggande landet och fick då till svar att de precis hade slått ner det som fanns kvar och jag gärna fick använda landet.

Idag har jag grävt igenom och rensat gräs, rötter o gamla hallonstammar. Fick lägga ner mycket arbete där, då det även fanns kirskål i det jag grävde upp. (finns även en hel del kvar i landets västra del, men det får
jag ta itu med lägre fram)
Jag planterade de två armeniska björnbärsplantorna med ca 60 cm mellanrum och om de tar sig och börja
växa kraftigt finns det möjlighet att bygga en spalje bakom dem. Det är fritt fram för solljus från söder, bara
morgon och kvällsskugga, så de kommer nog att få tillräckligt med sol.
Det var kruttorrt i jorden, så jag öste på rejält med vatten, innan jag täckte igen runt dem. Hade lite gödsel kvar i en påse, som jag slängde ner i hålen + att vattnet hade ytterst lite urintillsats. Plantorna hade två
stjälkar vardera, som var ca 60 cm höga, men de fick vara oklippta.

Ja, det skall bli spännande att se vad som händer nästa år, omdet händer något vill säga. happy.gif
Mjärden
Jodå, de armeniska björnbären har klarat vintern bra och båda har börjat sätta skott, även den som bröts av av några våldsverkare, som härjat på kolonilottsområdet i vinter. Så det är bara att avvakta och se vad som
händer i sommar, om jag måste sätta upp spalje redan första sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon