Full version: Tranbärsbuske
Mjärden
Köpte som jag trodde en buske för gojibär (det stod bara cranberry på etiketten), men det visade sig vara en
tranbäsbuske. Tänkte först byta den mot en bocktörnebuske, men sen tänkte jag om och tog det som en ut-
maning att försöka få den att växa. idea.gif
Googlade runt lite på Odla och Trädgårdslandet och fick flera värdefulla tips. Jag gjorde följande;
Köpte en säck 40 l rodedendronjord och åkte sen till en närbelägen mosse för att hämta mossa. Först tänkte
jag ta första bästa, men då det visade sig så torrt att det gick att gå torrskodd i laggen fortsatte jag och
hittade mossa med tranbärsrevor i. Fyllde en kasse med denna mossa och åter till kolonilotten.
Där grävde jag en grop ca 30 cm djup och med en diameter på 70 cm, lade mossan i botten, satte plantan i
mitten utan att ta ut den från plastkrukan. Sen fyllde jag på med hela säcken rodedendronjord runt och slutligen en del av den uppgrävda jorden, resten gjorde jag en vall runt knappt 1 dm hög (för att samla upp
vattnet)Sen tog jag bort plantan och hällde två kannor vatten i hålet. Trodde det skulle stiga upp i hålet, men
mossan sög girigt åt sig allt vatten. Jag avslutade det med att ta ut plantan från plastkrukan och planterade den
i hålet, förhoppningsvis skall plantan få "blöta fötterna ett par gånger på året" som någon skrev i ett inlägg.

Det skall bli spännande att se om denna planering kommer att ge resultat nästa år - återkommer med rapport
när jag vet hur det gått.

Något jag glömt - frosttäckning ?

Zon 3,5 Småland
Piccante
Var kan man köpa tranbärsplantor? Har inte sett det själv i handeln.
Mjärden
Jag köpte min på Plantagens halvaprisetrea för 50 kr. På slutrean 70 % fanns inga kvar.
Mjärden
Det ser inte så lovande ut med min tranbärsbuske. Först när jag inspekterade den i vintras upptäckte jag att den var aväten ca 25 cm från marken av ett råddjur (såg spåren), tänkte aldrig på att jag skulle täckt in plantan över vintern. Den verkade helt död och jag har låtit den stå så där tills för någon vecka sedan. Då tog jag med mig vatten hemifrån och började vattna den och har sen gett den rikligt med vatten ett par gånger. Kanske att den inte är helt död, verkar som det kommer någon liten knopp iaf, skall fortsätta att vattna den rikligt framöver nu när vi vattnet satts på för kolonilotterna.
Frågan är vad jag kan göra ifall den vaknar till liv - hämta mossa och lägga runt eller tom ge den lite torvbaserad naturgödsel ?
Mjärden
Kollade idag och den är kanske inte helt död små små skott hade växt ut när marken det var kanske ett tiotal.Den senaste tidens regnande har visst väckt den till liv den fick en kanna extra idag. Då jag inte trodde att den skulle ta sig så planterade jag en påse blommor runt om men det gör kanske ingenting.
Vad krävs i fortsättningen - en vattenkana om dagen eller ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon