tranbäsbuske. Tänkte först byta den mot en bocktörnebuske, men sen tänkte jag om och tog det som en ut-
maning att försöka få den att växa.

Googlade runt lite på Odla och Trädgårdslandet och fick flera värdefulla tips. Jag gjorde följande;
Köpte en säck 40 l rodedendronjord och åkte sen till en närbelägen mosse för att hämta mossa. Först tänkte
jag ta första bästa, men då det visade sig så torrt att det gick att gå torrskodd i laggen fortsatte jag och
hittade mossa med tranbärsrevor i. Fyllde en kasse med denna mossa och åter till kolonilotten.
Där grävde jag en grop ca 30 cm djup och med en diameter på 70 cm, lade mossan i botten, satte plantan i
mitten utan att ta ut den från plastkrukan. Sen fyllde jag på med hela säcken rodedendronjord runt och slutligen en del av den uppgrävda jorden, resten gjorde jag en vall runt knappt 1 dm hög (för att samla upp
vattnet)Sen tog jag bort plantan och hällde två kannor vatten i hålet. Trodde det skulle stiga upp i hålet, men
mossan sög girigt åt sig allt vatten. Jag avslutade det med att ta ut plantan från plastkrukan och planterade den
i hålet, förhoppningsvis skall plantan få "blöta fötterna ett par gånger på året" som någon skrev i ett inlägg.
Det skall bli spännande att se om denna planering kommer att ge resultat nästa år - återkommer med rapport
när jag vet hur det gått.
Något jag glömt - frosttäckning ?
Zon 3,5 Småland