Natur liv
Med inspiration från en annan tråd (om ett träd som växer som en stol) så söker jag efter fler roliga, udda eller annorlunda trädgårdsdetaljer. Allt från växter som odlas på nytt sätt till trädgårdsmöbler som lockar fram ett skratt. Berätta med ord och/eller bild, egna och/eller andras idéer.

Jag börjar själv med en bild jag hittade på nätet från en utställning på Botaniska trädgården i Göteborg. En hel matsalsgrupp odlades fram. Bord, stol, fåtölj och glödlampan är gjorda av växter.

Ett gott skratt förlänger livet!
ingrids
Det här "tea partyt" såg vi i somras på Kew.
Natur liv
CITAT (ingrids @ 12-10-2013, 17:49) *
Det här "tea partyt" såg vi i somras på Kew.

Vilken rolig idé! Jag blir sugen på att göra ett fikabord i trädgården i samma anda. En kruka på bordet där det växer upp något oväntat stort; ett träd, slingerväxt eller någon perenn.
Natur liv
Vilken tur att jag inte slängde två gamla, rostiga, metallstolar när jag städade ur garaget. Nu vet jag vad jag ska använda dem till. Säkert passar de till fikabordet när jag planterar lite slingerväxter vid varje ben.

Ungefär som på den här bilden från en blogg på internet:

silos
Vilken härlig ide!

Roliga bilder!
RitRat
Jag tog gamla skidstavar till stöd för krassen:
Hehe, åtmisntone de knallröda handtagen lyser upp, om inga blommor slår ut ;-) ;-)
Fick ta loss "ringen" längst ned för att kunna sticka ned i jorden tillräckligt djupt.
Natur liv
CITAT (RitRat @ 13-10-2013, 12:59) *
Jag tog gamla skidstavar till stöd för krassen:
Hehe, åtmisntone de knallröda handtagen lyser upp, om inga blommor slår ut ;-) ;-)
Fick ta loss "ringen" längst ned för att kunna sticka ned i jorden tillräckligt djupt.

Stavarna passar ju jättebra! Stiligt! Det är ju faktiskt en sport att hålla trädgården i trim.
Natur liv
Man kan tydligen odla i vad som helst.
Passa er om ni ställer stövlarna på fel ställe!

På en utställning fanns den här stövelodlingen:

Natur liv
Jag är ute på trädgårdsvandring på internet och jag har hittat en smart lösning för den som har en liten trädgård eller uteplats. Man kan odla höjden! Kanske inte så roligt, men väldigt praktiskt.

Lavin
såg en rolig grej i Mill Dene garden i blockley, de hade en enkel dörr i ett staket. Dörren var som jag minns det gjord av uttjänta trädgårdsverktyg, och bakom staketet låg naturligtvis kompost, planteringsbord och utrymme för bråte. handtaget var en liten planteringsspade tror jag. Hittar den tyvärr inte på internet, men den här skylten hade de med!
http://www.flickr.com/photos/ugardener/2195098058/
Natur liv
Att bygga en dörr av ett oväntat material kan verkligen bli ett roligt inslag. Jag såg på ett byggprogram att de byggde ett bord av en gammal dörr. På den här bilden placerar man istället en dörr på ett oväntat ställe:

hattstugan

Har tyvärr ingen bild att visa!
Men för några år sedan hade jag skoparad vid min parkering!
Ungarna tyckte jag var galen men det var riktigt fint med skor fyllda med blommor!
Ett tips om man har ont om planteringskärl men väl uttjänta skodon!
mojan
Här är en bild från min trädgård.
Gamla marschkängor köpta när ett regemente lades ner.

[attachment=79118:K_ngor.jpg]
Anki V
Trädgårdsprydnad vet jag inte om jag vill kalla mitt bidrag giggle.gif

Den här varningsskylten fick jag av mina barn i julklapp för några år sedan.

Den "pryder" nu infarten till min "galenskap" (ungarnas namn på mammas hobby).

[attachment=79119:varning__Medium_.JPG]

/Anki
Irene_L
Perfekt skylt, Anki! tummenupp.gif

Jag har planterat blommor i mina näbbstövlar! Dom står på den gamla kälken som är över 100 år!
[attachment=79122:n_bbst_v...lken_ram.jpg]
Anki V
CITAT (Irene_L @ 23-10-2013, 22:41) *
Jag har planterat blommor i mina näbbstövlar! Dom står på den gamla kälken som är över 100 år!

Den kälken skulle man kunna "döda" för.

/A
Peztis
Anki, den är ju helt underbar!

I Sigtuna stad finns det en grind som är gjord av en gammal cykel, skulle ha tagit ett foto...

Å nämen titta, någon annan har gjort det:
Natur liv
CITAT (Anki V @ 23-10-2013, 21:14) *
Den här varningsskylten fick jag av mina barn i julklapp för några år sedan.

Den "pryder" nu infarten till min "galenskap" (ungarnas namn på mammas hobby).

[attachment=79119:varning__Medium_.JPG]

Vilket bra presenttips!
Som variant skulle kunna vara en varningsskylt med en trädgårdsentusiast med armar och huvud nere i rabatten med bara rumpan i vädret. Vet du hur man kan få tag i sådana skyltar?

CITAT (Irene_L @ 23-10-2013, 22:41) *

I en trädgård blir aldrig något omodernt, inte ens näbbstövlar.
Vackert!!!

CITAT (Peztis @ 25-10-2013, 14:07) *
I Sigtuna stad finns det en grind som är gjord av en gammal cykel, skulle ha tagit ett foto...

Å nämen titta, någon annan har gjort det:

Tänk om man kunde svetsa!
Verkligen en charmig grind gjord med glimten i ögat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon