Lilla hjärtat
13-10-2013, 07:08
Jag har försökt övervintra min hängpelargon Summer lilac i flera år, men den bara dör och så måste jag köpa nya på våren. Alla andra pelargoner övervintrar hur snällt som helst. Förstår inte varför just Summer lilac inte vill. Det är min enda hängpelargon. Jag övervintrar i cirka 6-8 grader. Den får någon skvätt vatten då och då.
Någon som är bra på hängpelargoner och kan råda mig?
Vänligen //Linda
Jag vet inte om jag är så jättebra på just hängpelargoner, men det jag har gjort på min hängpelargon i år är att ta sticklingar. Jag tycker de är lättare att ta hand om än själva ampeln. Vattenmängden tycker jag också att jag kan hantera bättre, när det är mindre krukor, jämfört med amplar.
Om inte annat, så är det ju i alla fall ett sätt att gardera sig.
Jag har nästan bara hängande pelargonier i amplar och placerar dessa på alla möjliga ställen i trädgården och under tak. Jag tappar alltid några på vintern men nu skall jag ta stickligar som du säger. Tack för tipset konstigt att jag aldrig tänkt på det det fast när jag tänker efter så beror det nog på att jag inte lyckats särskilt bra med sticklingar heller. Kan du ge några tips om hur man hur jag skall klara med det också ?
Jag har sticklingarna och mina andra pelargoner i vardagsrummet på ett gammal datorbord med en golvlampa över dem samt i ett ljust fönster, så de får stå ganska ljust. Jag ser till att de får torka upp mellan vattningarna och vattnar när det behövs.
Vad jag märkt är att de hellre får bli lite torra än lite för blöta, det klarar de inte så bra. En jätteliten dutt vatten någon gång ibland, men titta till ofta.
Tyvärr händer det ibland ändå att man vattnat lite för mycket. Då försöker jag plantera om sticklingen i ny, lite torrare jord och ser om den tar sig.
Hej
Stickling behöver inte mycket vatten för att de har inte rötter, så kan de suga lite vatten för att ersätta blad som lägger kvar på dem, också de behöver ljus för blad skull, så är det bra om man ta bort många blad av dem och lämna kvar lite blad bara två blad räcker till en stickling, också man kan täcka dem med plast påse för att undvika mycket vatten går bort av dem, och det är bra om de får värme under kruka för att hjälpa rötter kommer, jag skrev mycket, men på slutet kan man lägga några Chickpea frön i jorden för att de kan passera Rötter hormon till jorden som också hjälper stickling rötter kommer bra.
H.Bassam
Lilla hjärtat
13-10-2013, 21:05
Tack snälla för tipsen. Jag ska vattna ytterst sparsamt – om alls. Har också tagit sticklingar för säkerhets skull. Funderar på att hänga upp tillskottsbelysning.
Vänligen
//Linda
Tack för svaret Iréne. Jag har gjort båda felen med vattningen för lite p g a glömska eller vattnat för mycket. Så det blir till att skärpa mig. Dessutom är det så att jag tappar för många p g a att jag inte ens får dem att rota sig. En del säger att man skall sätta sticklingen direkt i jorden och andra att man skall sätta dem i vatten först. Köpte rotmedel också vilket tror du funkar bäst ?
Rotningsmedel har jag aldrig provat, det tror jag inte behövs.
Jag sätter mina direkt i jorden, det är enklast och smidigast. Förr satte jag dem i vatten, men en del klarade sig inte utan ruttnade bort i glaset istället.. :/
Så, att plantera direkt är helt klart bäst enligt min åsikt. Så liten kruka som möjligt, när sticklingen är liten. Annars kommer problemet med övervattning igen.
Små krukor alltså då återstår bara en fråga vilken sorts jord använder du ? Jag har nog använt vanlig blomjord tror jag.
Hej
1 det är alltid att ger växter bättre lite vatten, men vi ska fråga oss varför, jag kan säga om man se att växten har lite vatten, man kan reparera den utan problem, men om växter haft mera vatten attackerar svampen rötter så blir jätte svårt att reparera detta.
2 man brukar lägga sticklingar på bada vatten och jord, varför för att få bra resultet.
3 man kan använda rötter hormon eller inte, båda gör resultat, varför om man använde rötter hormon, man ska få bättre resultaten.
4 vilket jord bäst, jag kan säga så jord bäst, varför för att sticklingar behöver inte näring från början plus det är bra för nya rötter.
H.Bassam
Jag använder vanlig planteringsjord, köpt på Maxi (Rölunda gård står på påsen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.