Britt-Marie i Bohuslän
Mycket högre, mörkare blad kraftigare rosa blommor.
Helt underbar.

Har köpt en fröpåse till ska bli roligt att se om de blir likadana. Sätter
såklart massor av sticklingar för övervintring.

Är det någon som fått samma resultat?

Pelargon frösådd

Britt-Marie i Bohuslän
Jag känner mig konfunderad!? är det ingen som gillar pelargonian? eller tror ni att jag gör reklam?
Inga kommentarer eller svar - ingenting.

Undrar o fundrar
Britt-Marie
hattstugan

Har inte köpt dessa fröer! Bara lyckats få upp av eget frö!

Ska nog prova dessa till våren! Så Tack för tipset!
Ålgryte
Pelargonen med mörka blad och rosa blommor har jag tidigare köpt frö till från Impecta. De kallade den "Black Velvet Rose". Den är mycket blomvillig yes.gif med höga blomställningar men ngt mörkare rosa (kan bero på fotot). Bladens färg skiftar beroende på mängden ljus.

Jag tar sticklingar av mina plantor och kommer inte handla fler frön av den sorten! Ev får jag egna frön...
Fjortispower
Grattis till resultatet, verkligen fin sort! tummenupp.gif
Bassam
Hej

Man kan få inte bra resultat om använder sina frö, på grund av under blommor tid händer mycket blandad ärv, så ska man få inte växter som ser ut som föräldrar.
Obs
Det är bättre om man använder sticklingar.
H.Bassam
Britt-Marie i Bohuslän
Tack för informationen om namnet. Roligt att veta. Jag har sticklingar på G också. Hoppas att de klarar vintern.
Stjärnsnäs
Håller med, de har varit fantastiska och blommat hela sommaren. Efter att ha stått utomhus när det blev någon natt med 0 grader så fick bladen vackra höstfärger i rött. För stora att övervintra oklippta så jag har också tagit sticklingar. Ett mycket lyckat frököp, 6 frön blev 6 vackra plantor.
Pauline/Sthlm
Mycket vacker!, gillar särskilt bladen. Ska leta efter denna.
Peztis
CITAT (Bassam @ 06-11-2013, 21:06) *
Hej

Man kan få inte bra resultat om använder sina frö, på grund av under blommor tid händer mycket blandad ärv, så ska man få inte växter som ser ut som föräldrar.
Obs
Det är bättre om man använder sticklingar.
H.Bassam

Trist inställning, Bassam. Självklart kan man få otroligt vackra växter från fröer - kolla bara på bilden i trådstarten! Och bara för att det är en frösådd så innebär det ju inte per automatik att man får en ny sort. Alla växter korsar sig inte lika villigt som t ex akleja.

På pelargoner kan faktiskt nya sorter uppstå på befintliga växter, sk sports.

Britt-Maire, en jättevacker blomma har du fått!
Monarda
Jättefin! Jag beställde två påsar på stört!
Bassam
Hej Peztis

Jag sa inte att man ska få inte vackra växter av sin frö, men jag sa att de ska inte ser ut 100 procent lika med föräldrarna.

H.Bassam
Peztis
Du skrev att "Man kan få inte bra resultat om använder sina frö..." och det är det jag inte håller med om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon