Full version: Leopardpalm
Monaxe
Har sett lite spännande bilder på Leopardpalm, det skall tydligen var en knöl som är rejält snabbväxande och kan bli många år gammal.

Någon som kan nåt mer om denna växt?

Var kan jag hitta en?
Alexander-VG-zon3
Amorphophallus konjac - Konjakknölkalla. Har fått knölar av en god trädgårdsvän, lätt skött och rolig växt som vill ha mycket näring och mycket värme under sommaren, sol är den inte så noga med. I år har jag planterat en på friland och se om den kan klara sig ute med lövtäckning, annars tar man in dom och övervintra som dahlia, canna eller som krukväxt med extraljus och sen ut igen efter frosten är förbi. Finns ibland på tradera.
Monaxe
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 13-10-2013, 16:31) *
Amorphophallus konjac - Konjakknölkalla. Har fått knölar av en god trädgårdsvän, lätt skött och rolig växt som vill ha mycket näring och mycket värme under sommaren, sol är den inte så noga med. I år har jag planterat en på friland och se om den kan klara sig ute med lövtäckning, annars tar man in dom och övervintra som dahlia, canna eller som krukväxt med extraljus och sen ut igen efter frosten är förbi. Finns ibland på tradera.

Tack för snabbt svar och tips!
Monaxe
Undrar om det var samma palm vi menar? Så här ser den ut som jag menade:

http://olleqvennerstedt.blogspot.se/2011/0...eopardpalm.html
Jubbe063
CITAT (Monaxe @ 13-10-2013, 19:47) *
Undrar om det var samma palm vi menar? Så här ser den ut som jag menade:

http://olleqvennerstedt.blogspot.se/2011/0...eopardpalm.html

Du ser ju namnet själv i din egen länk, dvs Amorphophallus bulbifer :-P
Monaxe
CITAT (Jubbe063 @ 13-10-2013, 20:39) *
Du ser ju namnet själv i din egen länk, dvs Amorphophallus bulbifer :-P

Ja fast lite mer info runt omkring kanske gick att få ändå smile.gif
Jubbe063
CITAT (Monaxe @ 13-10-2013, 20:41) *
Ja fast lite mer info runt omkring kanske gick att få ändå smile.gif

Den sköter man på samma sätt som konjakskallan, dv mycket ljus vatten o värme medan den växer, helt torrt när den vissnat ned för vintern. Går att övervintra knölen i rumstemperatur eller lite svalare, men knölen tål inte frost.

Just när den börjar växa ska man inte vattna för mycket innan den hunnit göra rötter.

Det är en hungrig växt som älskar mycket näring.

Kan bli upp till 2 meter hög.

Lite kuriosa är att stamen och bladkronan egentligen är ett enda stort blad, dvs den har ingen stam, utan det som uppfattas som stam är bladfästet :-P
Monaxe
CITAT (Jubbe063 @ 13-10-2013, 20:49) *
Den sköter man på samma sätt som konjakskallan, dv mycket ljus vatten o värme medan den växer, helt torrt när den vissnat ned för vintern. Går att övervintra knölen i rumstemperatur eller lite svalare, men knölen tål inte frost.

Just när den börjar växa ska man inte vattna för mycket innan den hunnit göra rötter.

Det är en hungrig växt som älskar mycket näring.

Kan bli upp till 2 meter hög.

Lite kuriosa är att stamen och bladkronan egentligen är ett enda stort blad, dvs den har ingen stam, utan det som uppfattas som stam är bladfästet :-P

Vet du var man kan finna en? Tradera känns lite osäkert..
Alexander-VG-zon3
Här kan man köpa den http://www.eurobulb.nl/index.php/details/1...us+bulbifer.htm

Många från Asien (Himalaya) som arten Bulbifer går att testa på friland i södra Sverige med exempelvis lövtäckning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon