Full version: Höstså grönsaker?
cinapuff
Höststädade kökslandet i helgen som gick och funderar nu på att höststå ex morötter, spenat och sallad, men är det lönt? Får man inte precis samma effekt om man sår tidigt i vår? Men utan att fröerna riskerar att rinna bort med vårens smältvatten?
Preussen
CITAT (cinapuff @ 14-10-2013, 13:25) *
Höststädade kökslandet i helgen som gick och funderar nu på att höststå ex morötter, spenat och sallad, men är det lönt? Får man inte precis samma effekt om man sår tidigt i vår? Men utan att fröerna riskerar att rinna bort med vårens smältvatten?

En av fördelarna vid höstsådd är att när våren kommer den redan är gjord. Jag har mindre att göra i trädgården i december än i mars/april. Av min erfarenhet gror det vintersådda tidigare och konkurerar bättre med ogräset.
I år hann jag vårså i början av mars (hade snöfritt) och det gick riktigt bra .
Mjärden
Förra hösten sådde jag förutom den obligatoriska vitlöken även palsternackor. De kom väldigt bra och låg hela
tiden före de vårsådda. Men slutresultatet blev inte bättre än de vårsådda, delvis beroende på att jag glömde
gallra dem. Det verkar dock som att de vårsådda hämtade igen sitt underläge nu i slutet av sommaren och tom är större än de höstsådda.
Nu i höst tänkte jag testa höstsådd av persilja och lite dill, sistnämnda pga att övervintrande självsådd dill ofta växer bättre än den vårsådda, däremot blir det inte palsternacksådd i höst.

Sen är det nog inte fel att täcka över såbädden med torkade bladstjälkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon