Full version: Glasriket nerlagt?
Gossen Ruda
Hur står det till med de klassiska glasbruken i Småland? Kosta, Orrefors, Boda m.fl. Jag vill minnas att det pratats om nerläggning men jag hittar inget på väbben om det.
Huggorm
Boda och Orrefors är nedlagda, Kosta är jag osäker på.
*Stintan*
Det finns väl inget värt namnet kvar.
Natur liv
Någon form av verksamhet verkar finnas i alla fall. De är ihopslagna och Kostaboda skriver på sin hemsida: "Orrefors Kosta Boda AB är ett småländskt designföretag med formgivning och tillverkning av högkvalitativt bruks- och konstglas".
Gossen Ruda
Kanske tillverkningen sker i något låglöneland? Det är väl fö finska Iittala som äger allt.
Natur liv
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2013, 19:17) *
Kanske tillverkningen sker i något låglöneland? Det är väl fö finska Iittala som äger allt.

Vad menar du? Äger Iittala New Wave Group (som Orreforskostaboda är en del av)?
Jag som trodde att Iittala och Fiskars hörde ihop.
Gita
CITAT (Natur liv @ 14-10-2013, 19:27) *
Vad menar du? Äger Iittala New Wave Group (som Orreforskostaboda är en del av)?
Jag som trodde att Iittala och Fiskars hörde ihop.

New Wave Group ägs av affärsmannen Torsten Jansson (stavning?) som är gift med den förra socialdemokratiska ministern Ulrika Messing.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 14-10-2013, 19:33) *
New Wave Group ägs av affärsmannen Torsten Jansson (stavning?) som är gift med den förra socialdemokratiska ministern Ulrika Messing.
Gita
Munkedalsföretag, fast nu har de väll flyttat de viktigare delarna av rörelsen till Göteborg.
theseraphim
Flera gick i konkurs när finanskrisen gjorde sitt plus att Greklands kris blev en spik i kistan. Det är är väl som med all handel, vill ingen ha de varor du erbjuder så försvinner man.
Gossen Ruda
Blandade ihop glasen och porslinet, Fiskars, Iittala och Rörstrand hör ihop.
theseraphim
Sen var det ju så att Orrefors tex när de började svaja första gången fick för sig att tillverka i tex Kina för att banta kostnaden men kunderna fick betala samma pris och när Kinaryktet spred sig sjönk försäljningen ordentligt. Orrefors var stort i USA men de ville ju ha svensktillverkade glad och inte Wallmartglas i dyr skepnad. Glöm nu inte bort att glasriket inte bara är Orrefors, Kosta och Boda utan är betydligt fler, senast så har ju Design House Sthlm öppnat ett eget bruk för sina designerglas.
Carl

Även Höganäs krusen är nu utlandsbaserat och även saltglaserat.
malarmaster
glasriket har förvisso krympt men det har nybildats mindre hyttor i turbulensen efter de storas nedläggningar. alltså inte så många sysselsatta inom glas längre men det beror som flera tidigare skrivit just på minskad efterfrågan på konstglas och det hänger ihop med världskonjukturen liksom all vår export.
tillverkning av bruksglas är väl i stort borta sedan många år men det hänger ihop med billig import kontra våra höga svenska kostnader,glas kräver ju mycket energi och lönekostnader är väl ingen mening att ifrågasätta?
så det går fortfarande att köpa konstglas men nu under andra kanske inte så kända namn.
dock är utvecklingen tråkig men den har ju pågått i många,många år och tyvärr är just glasriket extra utsatt då inte många vill etablera nya verksamheter i området. ulf
Gossen Ruda
Jag frågade på Cervera där jag var och handlade, Kosta är kvar tillsammans med de gamla varumärkena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon