Natur liv
Jag tog med mig lite höst in genom att klippa av några yviga vippor från rönnspirean och satte i en vas i vardagsrummet. Nu när de har torkat ordentligt faller alla frön och vardagsrumsgolvet är vackert prickigt. När jag såg hur mycket frön som kommer från bara några få vippor, fick jag en idé till nästa odlingssäsong: en rönnspireahäck mot skogen.

Frågan är då hur jag ska ta vara på fröna? Jag har hört att en del frön behöver stoppas in i frysen för att de ska kunna gro, gäller det rönnspirea också? Tror ni att det är bäst att förgro och plantera ut plantor eller kan jag bara strö ut fröna på plats?

hattstugan

Varför inte prova flera olika såsätt?
Jag skulle förmodligen så dem ute nu och hoppas på att det gror i vår när värmen kommer åter!
Lycka till oavsett hur du gör!
Eva 33c
CITAT (Natur liv @ 15-10-2013, 05:16) *
Tror ni att det är bäst att förgro och plantera ut plantor eller kan jag bara strö ut fröna på plats?

Jag skulle så dem i krukor som fick stå ute direkt. Många frön i varje kruka med såjord och sen skola om i egna krukor när de blivit hanterbart stora till sommaren. Att så direkt på plats är ett slags lotteri. Det finns mycket som hotar en liten fröplanta på sin väg mots stor buske. Framförallt konkurrensen med allt annat som också växer. Så av många frön kanske det i slutändan bara blir nån enstaka planta som klarar sig. Men det är kul att så egna buskar smile.gif
Natur liv
Kanske är det bäst att prova olika sätt, även om det verkar vara säkrast i kruka. Jag har några självsådda plantor i gräsmattan som jag skulle kunna flytta och markera början och slutet av häcken. Däremellan kan jag ju växelvis plantera ut småplantor och strö frön.

Det ska bli jättekul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon