Hej! Jag har en klematis, Miss Batesman, i en vanlig kruka. Nu har jag tänkt övervintra den i krukan, frågan är bara hur högt upp man har det man lägger om. Ska man lägga det ÖVER klematisen, eller räcker det om man bara har det runt krukan? Vore väldigt tacksam om någon ville berätta hur ni brukar göra. Bor i Småland så det kan bli ordentligt kallt här på vintern.
Finn Klematis
15-10-2013, 15:48
Hej Elzie!
Du har inte valt den lättaste klematisen för krukodling.
Miss Bateman är nästan ren Patens klippgrupp 1. Detta
innebär att Du även måste övervintra rankorna. Bästa
sättet att övervintra den. Skaffa en låda som är tillräck-
ligt stor. Lägg en frigolitplatta i botten ställ krukan i
lådan, sätt frigolit vid sidorna i lådan fyll på med tidning-
papper. Svep in rankorna med bubbelplast. Ställ på en
skyddad plats.
Lycka till.
Finn
Nej, man ska väl alltid krångla till det på något sätt

. Men tusen tack för svaret. Nu vet jag hur jag ska göra i alla fall.
Hej
1 Du kan står dem i altan med frigolitplatta underifrån.
2 du kan vinterförvara dem med frigolitplatta under och väv runt på dem.
3 Du kan gräva marken och lägga kruka i grop bredvid väggen.
H.Bassam
strandskatan
21-10-2013, 21:18
Jag har övervintrat en klematis, Montana rubens, i ett ljust västerfönster utan extrabelysning, men det var förstås en stickling jag tagit på försommarer, så den var inte så stor, den överlevde i alla fall och till och med blommade i fönstret tidig vår, i mars tror jag.
Har tre stycken krukodlade clematis på altanen.
Princess Diana, Alba Luxurians samt Paul Farges Summer Snow.
I slutet på november klipper jag ner dem och bär in krukorna i ett växthus. Ingen värme i växthuset. Där ställer jag dem på tjocka frigolitskivor. Täcker krukorna med bubbelplast och fiberduk. Enbart krukorna. Inte jorden eller själva clematisen. Bor också i Småland och vindarna kan vara ganska vassa här. I växthuset är det lugnt. Har haft dem i många år och de har aldrig tagit skada. Tvärtom de blir bara större och större. Har du inte tillgång på vindskyddad plats så får du nog täcka krukorna ganska väl. En låda som "Finn klematis" skriver blir nog bra.
Finn Klematis
01-12-2013, 15:16
CITAT (MrsB @ 22-11-2013, 17:33)

Har tre stycken krukodlade clematis på altanen.
Princess Diana, Alba Luxurians samt Paul Farges Summer Snow.
I slutet på november klipper jag ner dem och bär in krukorna i ett växthus. Ingen värme i växthuset. Där ställer jag dem på tjocka frigolitskivor. Täcker krukorna med bubbelplast och fiberduk. Enbart krukorna. Inte jorden eller själva clematisen. Bor också i Småland och vindarna kan vara ganska vassa här. I växthuset är det lugnt. Har haft dem i många år och de har aldrig tagit skada. Tvärtom de blir bara större och större. Har du inte tillgång på vindskyddad plats så får du nog täcka krukorna ganska väl. En låda som "Finn klematis" skriver blir nog bra.
Hej!
Alla tre är klippgrupp 3 och skall klippas ner, då behöver man inte
skydda rankorna.
Finn
Nu börjar det väl snart bli dags att ta bort skyddet på min MIss Batesman som jag sparade efter alla konstens regler i höstas? Eller är det för tidigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.