Full version: ombesiktning :(
Eva i Skåne
Körde in bilen på besiktning idag. Alltid lite oroligt innan. Förr brukade jag alltid låta "min" verkstad göra en förkontroll, men så la dom ner och nu blir det en chansning
Bilen var inne på allmän service i somras och sedan dess har jag inte gjort nåt mer än tankat och kört.
Vad hände idag??? Motorhuven gick inte att få upp sad.gif
Körde direkt till nya servicestället och fick veta att ett sånt kalas kan gå på 3-4000 thumbdown.gif Kanske dom kan smörja och lirka, men annars behöver dom bryta upp låset och byta cylindern. Skit säger jag bara. Så onödigt när den för övrigt går bra.

Ford är tydligen speciella med det att man öppnar motorhuven med nyckel i ett lås som sitter längst fram på huven.
gnon49
Det är nog så att alla bilar har bra och mindre bra lösningar på det mesta. Min bil verkar dessutom känna av när det är besiktning genom att få något litet skitfel som givetvis upptäcks på besiktningen. Visst är det lite av ett lotteri. Men slipper man ombesikting så är mycket vunnet. Fast nyckel till motorhuv har jag aldrig ens hört talas om. Kanske inte optimalt på våra breddgrader. Dom flesta lås går att smörja upp bara man är ihärdig.
RibesRubusVitis
Lås och nyckel till motorhuv finns som tillbehör till bl. a. Jeep Wrangler, som bara öppnas utifrån med enkla spännen på huven. Det var kanske praktiskt en gång, men tyvärr inte så lyckat med dagens mentalitet…
theseraphim
Har en Ford focus 01 och den har också det menlösa sättet att öppna huven plus att man måste öppna bagaget antingen via en knapp på instrumentbrädan eller via en knapp på nyckeln, fullkomligt idiotiskt och opraktiskt men bilen går som en klocka plus den är bara en extra bil.
Huggorm
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-10-2013, 17:18) *
Lås och nyckel till motorhuv finns som tillbehör till bl. a. Jeep Wrangler, som bara öppnas utifrån med enkla spännen på huven. Det var kanske praktiskt en gång, men tyvärr inte så lyckat med dagens mentalitet…

Intressant, det hade jag inte på min wrangler. Jag hade inte ens någon aning om att någon bil hade det, men det är ju logiskt om huven går att öppna utifrån. Fast nästan all huvar går ju att tjuvöppna om man vet hur, det är bara att sticka in en krok på rätt ställe och dra i vajern
malcolm
Vajern till motorhuven gick av till min förra SAAB 9000 och det var nästan omöjligt att få upp huven utifrån, till slut var jag tvungen att förstöra grillen för att kunna se hur det var konstruerat. Lyckades till sist få upp huven men det var inte lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon