cato
Hej!
Jag tog några frön från våra Studentnejlikor. Utan att veta hur snabbt de grodde satte jag sådden i växthuset. Till min stora förvåning grodde fröna omgående och nu har jag ett antal småplantor c:a 3 cm höga. Jag vet inte hur jag bäst övervintrar dessa små liv. Växthuset saknar värme. Lite större plantor brukar jag övervintra i drivbänk under ett lövtäcke.
hattstugan

Utan att veta säkert så tror jag att du kan göra likadant med dessa små plantor!
cato
Tack hattstugan!
Frågan är då om jag skall omplantera dem innan eller jag skall låta dem stå kvar i sålådan ? Vi har ju inte vinter här i zon 1 ännu.
hattstugan

Skulle nog låta dom stå kvar i sålådan för att störa rötterna så lite som möjligt!
Men jag har zon 3 och kan få rejält med minus och lite därför inte planterar om förrän till våren!
cato
Tack!
Kommer nog att göra som du säger. Fungerar det inte får jag väl ta nya frö till nästa höst och vänta med sådden till våren.
karinc
Studentnejlikor överlever tydligen vad som helst...sådde massor för några år sedan och fick för många. Några står fortfarande kvar i sina små plastkrukor och lever fortfarande efter tre år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon