Hej,
Har ett ungt Ingrid Marie-äppelträd planterat för 3(?) år sedan som i år gett ungefär 35-50 äpplen (inte räknat.
Förra året väntade jag till senhösten (minns inte när) med att plocka äpplena men tyvärr hade då fåglar (gissar kråkor) pickat sönder nästan alla äpplen! Detta vill jag undvika i år, och jag har inget fågelnät. Är det fler som har problem med att fåglar pickar sönder dem? Tänker att det kanske sker när det börjar lukta mer arom om dem, dvs när de börjar bli plockredo och mogna.
Har för mig att Ingrid Maries skördesäsong är ungefär från november - januari(?). Därför undrar jag lite NÄR folk brukar plocka sina Ingrid Marie-äpplen (eller andra vinteräpplen) och om det finns några nackdelar med att plocka av dem nu i mitten av oktober, tex smakutvecklingsmässigt? Plockade ungefär 10 st idag men avvaktade för att höra mig för här innan jag plockar resten. Och om man plockar nu, hur länge kan man då lagra dem i rumstemperatur (har tyvärr ingen kall källare eller jordkällare, bor i lägenhet) utan att bli tråkigt mjöliga, torra eller liknande? Vill främst njuta dem råa, som ätäpplen, under vintern nov-dec, då jag redan har en del av höstäpplet James Grieve att äta upp, och vill helst inte tvinga i mig alla äpplen på en vecka, haha.
.:Röda äppelhälsningar:.
Nu hittade jag förvisso den här länken:
http://www.odla.nu/fragor-svar/ae/apple/na...ka-ingrid-marie
men är så orolig att fåglarna ska förstöra äpplena...