Anemone nebulosa
Hej,

Har ett ungt Ingrid Marie-äppelträd planterat för 3(?) år sedan som i år gett ungefär 35-50 äpplen (inte räknat.
Förra året väntade jag till senhösten (minns inte när) med att plocka äpplena men tyvärr hade då fåglar (gissar kråkor) pickat sönder nästan alla äpplen! Detta vill jag undvika i år, och jag har inget fågelnät. Är det fler som har problem med att fåglar pickar sönder dem? Tänker att det kanske sker när det börjar lukta mer arom om dem, dvs när de börjar bli plockredo och mogna.

Har för mig att Ingrid Maries skördesäsong är ungefär från november - januari(?). Därför undrar jag lite NÄR folk brukar plocka sina Ingrid Marie-äpplen (eller andra vinteräpplen) och om det finns några nackdelar med att plocka av dem nu i mitten av oktober, tex smakutvecklingsmässigt? Plockade ungefär 10 st idag men avvaktade för att höra mig för här innan jag plockar resten. Och om man plockar nu, hur länge kan man då lagra dem i rumstemperatur (har tyvärr ingen kall källare eller jordkällare, bor i lägenhet) utan att bli tråkigt mjöliga, torra eller liknande? Vill främst njuta dem råa, som ätäpplen, under vintern nov-dec, då jag redan har en del av höstäpplet James Grieve att äta upp, och vill helst inte tvinga i mig alla äpplen på en vecka, haha.

.:Röda äppelhälsningar:.

Nu hittade jag förvisso den här länken:
http://www.odla.nu/fragor-svar/ae/apple/na...ka-ingrid-marie

men är så orolig att fåglarna ska förstöra äpplena...
Eva i Skåne
Har du ingen balkong heller? Där skulle du annars kunna förvara en låda och skydda med tidningar, en gammal filt eller liknande en tid. Inomhus tror jag inte det går mer än ett par veckor förrän äpplena börjar skrumpna.
Jag kan tänka mig att speciellt röda äpplen lockar fåglarna så det är ett dilemma du har. Lite nattfrost tål dom ju så för den skull brådskar det ju inte att plocka ner i din zon.
Roggan
Enligt POMOLOGIA SUECICA (finns att ladda ner från nätet - googla på det) plockar man Ingrid Marie i början av oktober. Som du säger mognar de nov-jan.
Jag förvarar mina äpplen på balkongen i en frigolitlåda jag gjort. Hörde av en kolonigranne att äpplena håller sig bättre om man stoppar ett och ett äpple i plastpåsar som man suger ut luften ur och sen knyter igen. Men de ska fortfarande förvaras kallt. Ska testa det i vinter.
Man kan läsa om så gott som alla äpplen, päron, plommon och körsbär i POMOLOGIA SUECICA. Rekommenderar verkligen en nedladdning av den till alla fruktintresserade. Intressant för en fruktnörd som jag i alla fall. =)
zissi
Som Eva och Roggan här ovan sagt så är balkong med tak ett toppenställe att förvara äpplen på om man bor i lgh. Hoppas du har en sådan.

Jag fick i dag en stor kasse Ingrid Marie-äpplen av en släkting som bor i zon 3 och han brukar plocka ner dem innan första rejäla nattfrosten. Jag bor också i lgh och tänker förvara dem närmast husväggen på balkongen, i en banankartong med ett gammalt täcke runt sig. Dagstidningar mellan äppellagren i kartongen. De brukar mogna så fint där i kartongen och smakar alldeles förträffligt både november, december o januari. Kan hålla sig några månader till om man har tur.
Anemone nebulosa
Tack för era svar. Alla äpplen är nu plockade.
Tyvärr har jag ingen balkong. Men jag tänkte först ha dem på min mammas balkong fast det blir så omständigt att ha koll på dem och de blir otillgängliga och sen kom jag på tanken att ha dem på vinden, fast där är nog för varmt tyvärr... Nu kom jag just på att det kanske funkar att förvara dem i kylen? Det är inte jättemängder jag har från mitt treåriga träd...men typ 50talet kanske, så får prioritera lite plats åt dem.
Läste att det går att förvara dem i kylskåp omslutna av kraftigt papper; tänker mig då typen kompostpåsar. Frågan är om jag ska svepa in vartenda äpple i lite papper. Kanske det. Eller om det ens behövs papper... Har en plastbunke för grönsaker som jag kan lägga dem i... Vad tror ni? Någon som gör/gjort liknande?
Att svepa om varje äpple i en liten tilltäppt plastpåse verkade inte vara bra för hållbarheten då äpplet tydligen ska utsöndra mer etylengas(?) och därmed skynda på mognadsprocessen? Känner väl också lite motstånd mot att använda plast på det sättet, ska väl inte behövas...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon