Natur liv
Jag är sugen på att återigen starta frösådder till våren. Jag slutade med det när jag flyttade ifrån ett tidigare hus med växthus, men nu vill jag verkligen göra ett försök.

Problemet är att jag bor växelvis i lägenheten (för att få närmare till jobbet) och i torpet. Oavsett var jag gör frösådderna måste det kunna klara sig själv 3-4 dagar i sträck varje vecka.

Jag tänkte att jag skulle så i mjölkkartonger, med plast (med lufthål) ovanpå för att bevara fukten. Men det är antagligen inte tillräckligt för så många dagar. Har ni något tips på bevattningslösning?
Peztis
Det borde funka om du ställer krukorna (normal storlek) på en bevattningsduk av ngt slag. Jag provade med vanliga billiga mikrodukar fr Rusta och det funkade jättebra!

Det finns speciella kärl men det borde även fungera bra med ett kärl med vatten (t ex ett köttfärstråg) och i detta ställer du fyra distanser som du kan ställa en bricka på. Lägg mikrodukar så att brickan täcks och så att sidorna hänger ned i kärlet under, i "köttfärstråget". När du häller vatten i tråget kommer kapillärkraften göra att vattnet sugs upp i duken och från duken upp i krukorna som du ställer på brickan. Jorden måste vara fuktig för att det ska fungera i början. Lägg gärna en bit folieplats lite luftigt över så hjälper det också till att hålla fuktigheten.

T ex Willab har ju "riktiga" underbevattningskärl eller denna borde ju också funka..

Så här ser ungefär min ut från Plantagen men jag har haft min i mååååånga år.
Natur liv
Det låter som om bevattningsduk är en enkel och fungerande lösning. Det kommer jag att prova. Möjligen ett par olika varianter på kruka. Jag tror att min lösning med mjölkkartong kan fungera om jag gör dem lite kortare än jag först tänkte. Annars får det bli mjölkkartong vid omskolningen.

Tack för tipset!
Peztis
Mjölkartong vid omskolning låter som en bättre idé, plantorna är inte riktigt lika känsliga då så som de är när de precis håller på att gro.

Vid groningen är det ju viktigt att det inte blir för blött eller torrt precis där fröet ligger och börjar sända ut sina små rottrådar. Oftast ligger de ju på jorden eller med ett tunt lager jord (el perlite, grus, sand el vad man nu föredrar) ovanpå.

Det kommer nog gå jättebra. Om det är någon sådd du är extra rädd om så får du väl ha ett litet drivhus som du flyttar med dig fram och tillbaka. Kanske lite bökigt om du åker buss men i bilen kanske du kan få plats?

Min pappa var så ledsen i våras för han hade satt en hel del innan de åkte bort en eller om det var två veckor. Grannarna skulle se efter men det där med sådder var visst inte deras grej (krukväxter och land funkar jättebra) så jag har rekommenderat honom att skaffa någon typ av anordning så som de jag skrev om tidigare.
Peztis
Du kan ju faktiskt redan nu prova lite genom att så t ex krasse i en kruka som du ställer på en duk som suger upp vatten. Ett semestertips brukar ju vara att lägga en disktrasa (tjockare som allduk eller Wettex) som har ena änden nere i diskhon som är fylld med vatten. Uppe på diskbänken och på duken ställer man sedan de krukor man vill ska få suga upp vattnet.

Nu menar jag ju inte att du redan nu ska använda dig av "diskbänksmetoden" men ja, du fattar nog. biggrin.gif

Berätta gärna vidare hur du gör/gjorde och resultatet. Kan tänka mig att det är fler som vill veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon