wamme
Hej!

Jag märkte här om dagen att mina solroser hade vita fläckar på sina blad. Funderar på om det kan vara mögel eller något annat? Går det att göra något åt det? Kan det smitta till mina andra krukväxter?

Det finns inget vitt i själva jorden de är planterade i.

MVH
Växt-Amatören

[attachment=79040:IMG_6246.JPG]
Eva i Skåne
Absolut tycker jag också det ser ut som mögel. Tror inte det smittar dina andra krukväxter, men jag är inte säker.
Är det solrosfrön du själv satt i kruka? De få gånger jag haft solros som inneväxt har det varit typiska slitochsläng-blommor som åkt ut när dom blommat färdigt eller bladen vissnat. Jag tror inte det är nån växt du kan ha glädje av så länge, men har den inte hunnit blomma är det ju retfullt att kasta.
wamme
Okej. Vad bra. Då vet jag lite mer.

De har hunnit blomma, så det kanske inte är så länge kvar innan de börjar vissna och det är dags att slänga dem.

Men så länge det inte är nåt jag behöver oroa mig för så känns det ok.
Eva i Skåne
Jag vet ju som sagt inte hundra ang det där med möglet. Har dom blommat färdigt hade jag nog valt att kasta dom nu. Det är ju ändå inte så snyggt med mögliga blad confused.gif
Bassam
Hej
det är svamp sjukdom som heter mjöldagg, och det kommer från svamp som heter ( Sphaerotheca pannosa).
1 Miljö som passar de:.

fukt och varm. och täta plantering som finns mellan dem mera fukt och dåligt luft.

2 Bekämpa:

- beskära skadad växter hårt, Beskärning och brinna Beskärning rester

-- spreja växter på svamp bekämpning medel som innehåller Svavel.

3 De sprider sina sporer med luft.

Obs

Man bäst kastar dem. men det är bra om man lära sig hur kan man bekämpa dem.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon