Gullakroken
Jag ska så flera grönsaker nu i höst som kommer att gro tidigt i vår. Jag funderar över hur jag ska kunna gödsla ordentligt. Jag har lagt på ett lager med kompostjord och kommer att vattna med blåkorn eller liknande när grönsakerna börjar växa till våren. Min undran är om detta räcker? När jag sår grönsaker på våren brukar jag gräva ner brunnen hästgödsel tidigt men det går ju inte nu.
Finns det någon med erfarenheter av att så grönsaker på hösten så är jag tacksam för olika tips.
EKLO
Hej,

växterna behöver ju ingenting medan de gror, det är först när de kommit upp en bit - räcker säkert med det du skrivit.
Gullakroken
Ja, det har du alldeles rätt i. Det räcker nog med kompost för att öka mullhalten i jorden. Gödsla får jag göra när allt har grott. Men varför brukar man, tror jag i alla fall, gräva ner t.ex. brunnen hästgödsel tidigt på våren? Det borde väl räcka med att gödselvattna på plantorna i stället.
kerstinbern
Det är mindre arbete totalt att gräva ned gödsel, om man ändå skall gräva (många gräver ned gödsel redan på hösten). Att tillverka gödselvatten och vattna med kräver mera arbete.
EKLO
Hej,

Det är tyvärr inte bra att gödsla på hösten, eftersom gödselverkan lakas ur under höst/vinter/tidig vår. Övergödningen i t ex Östersjön och på andra ställen handlar inte minst om att kväverika gödselmedel sköljs ut i vattendragen - och det är ingen skillnad i den lilla skala som vi trädgårdsodlare har.

Och man gödslar ju för att tillgodose växterna, de behöver gödslet när de växer, gödningen "lagras" inte i jorden under vintern (om man inte har mkt styv lera).
Rigoletto
CITAT (Gullakroken @ 19-10-2013, 09:58) *
Men varför brukar man, tror jag i alla fall, gräva ner t.ex. brunnen hästgödsel tidigt på våren? Det borde väl räcka med att gödselvattna på plantorna i stället.

Många vänder ner brunnen hästgödsel för att även jordförbättra. Hästgödseln tillför mycket organiskt material och har man inte kompost så att det räcker är hästgödsel en bra jordförbättrare.

/Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon