Kristian87
Hej!

Var ute på berget här hemma häromdagen och såg denna växt mitt i ett stenröse.

Tycker att bladen påminner om någon variant av björnbär men jag har aldrig sett vilda björnbär häromkring (södra norrland vid kusten, Timrå,zon 4).

Dessutom var stammen eller vad man kalla det helt taggfri och röd.
Några förslag på vad detta kan vara för växt?

//Krille
gunsta
Hej - jag tror att det är stenbär (Rubus saxatilis).
Gossen Ruda
Jag funderade också på stenbär men de bladen skall var djupt sågade.
Kristian87
Hej hej!

Har en hel del stenbär som växer här i skogarna och jag tyckte först den liknade just stenbär men vid lite jämförelse så tror jah inte heller att det är stenbär, kan det vara någon korsning mellan hallon och stenbär kanske?

Växer massvis med hallon här och en del stenbär, men jag vet inte om det är en hybrid mellan dom två..

Vore kul att veta vad det är för någonting, bor en granne i kåken bredvid som jag vet har planterat ut lite olika växter som inte finns här vilt men som skulle kunna överleva här, bland annat har han satt björnbär så nu växer här ett snår som har producerat en hel del bär.

Spännande med lite variation på växtligheten smile.gif

//Krille
Alexander-VG-zon3
Åkerbär - Rubus arcticus,, kanske ?
Kristian87
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 16-10-2013, 17:05) *
Åkerbär - Rubus arcticus,, kanske ?

Svårt att se storleken på plantan när man inte får någon referens, men jag tror dock tyvärr inte det är ett Åkerbär, jag tror att dom brukar vara mindre än denna.

Skulle tippa på att stammen på den här plantan är 30 eller kanske 40cm lång, det skulle inte kunna vara någon form av krypbjörnbär, fast alla dom sorterna kanske är taggiga?
Stammen var liksom halvblank och helt utan hår/taggar.

Får kanske komplettera med någon fler bild någon dag när jag tagit mig dit och fotat den lite mer smile.gif.

Tack iallafall för era förslag!

//Krille
björkvägen
Finns ju taggfria björnbär också. Sitter är och försöker minnas hur vår lilla buske ser ut, tror den har vissa taggfria grenar, men den grenen det kommer bär på är det fullt av taggar.

/Lisa

bjorkvagen.blogspot.se
Huggorm
Precis som andra varit inne på så tror jag det är en förvildad trädgårdsvariant av björnbär. En fågel har säkert ätit ett bär någonstans och sedan sått fröet just där. Timrå är väll zon 4 så det borde finnas många björnbärssorter som klarar sig där även om de inte växer vilt
gunnevi
Hört talas om BLÅHALLON?
Gossen Ruda
CITAT (gunnevi @ 21-10-2013, 12:22) *
Hört talas om BLÅHALLON?

Taggig som fan. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
Det var med taggarna som jag tänkte på Åkerbär då den är taggfri, men bladen stämmer inte utan mer med stenbär men den har väl taggar ?
gunsta
Stenbär har inga taggar vad jag vet - såg nu en intressant sak 'bäverbär' en hybrid - (Förväxlingsart är åkerbär, Rubus arcticus, som f ö kan bilda en hybrid med stenbär, om de växer tillsammans. Hybriden kallas bäverbär, (Rubus × castoreus).)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenb%C3%A4r
Anna-Karin Lundberg
Nu har det ju kommit ett gäng spännande förslag, så mitt låter väl trist, men min spontana reaktion var hallon. Jag har en del vilda (förvildade?) hallon på min tomt och de som växer kargt bland sten blir inte så imponerande som de som har mer jord och vatten. Jag har inte tittat så noga på stammarna, men de blir i alla fall mest taggiga när de blir äldre.
Kristian87
Tack för alla tips =)!

Ska kika i år igen om den här mystiska plantan lever, kollade den några fler gånger "live" i fjol, och tror nu också att det är Rubus Saxatilis.

God kväll
//krille
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon