Full version: Identifiera kaktusar
myraan
Hej!

Jag har ett gäng kaktusar som jag inte har någon aning om vad för art de är. De är alla (utan den sista stora) nyinköpta från blomsterlandet för cirka 20 kronor styck. De såldes alla som "CACTACEAE MIX", så jag antar att de är vanligt förekommande arter inom blomsterhandeln eller vad man ska kalla det.

Tyvärr har jag ingen bra kamera men om någon kan hjälpa mig ändå är jag mycket tacksam!

Den sista bilden är usel, svårt att få med hela då den är nästan en meter lång. Övervattnad och dan är den också men jag har inte mage att kasta den då jag haft den i tio år. Nummer 5 förstår jag om den är svår, de klarröda taggarna är förmodligen färgade..

1

2

3

4

5

6

7

8
oliv
Du kan använda följande sida för att identifiera kaktus:

Kaktus guide (engelska)

Välj uppe till vänster: Search by habit (utseende), sedan klicka på formen som mest liknar din kaktus, sedan kommer en lista med bilder och namn. Latinsk namn kan du sedan googla på för att kanske få ett svenskt namn.
teo
1. Parodia leninghausii
2. Opuntia tuna v. maverick
3. Cereus peruvianus monstrose (eller Cereus jamacaru monstrose)
4. Cylindropuntia spinosior
5. Ferocactus (stainesii?)
6. Polaskia chichipe
7. Cephalocereus senilis (eller möjligen någon Oreocereus)
8. Espostoa (blossefeldiorum?) - är inte den vänstra död?
myraan
Oj, jag skrev ett svar för ett tag sedan men det verkar inte som att det blev skickat. Tack så jättemycket för hjälpen! Jag är verkligen imponerad, det känns bra att veta vad för arter man egentligen har! smile.gif

Vad tror ni om krukstorleken förresten, jag har planterat om kaktusen på den första bilden, då den välte. Jag tycker att alla krukorna ser så små ut, borde jag plantera om dom i en varsin större kruka?
teo
Jag planterar alltid om kaktusar direkt efter inköp från Plantagen/Blomsterlandet/osv eftersom de oftast odlats i torvjord och det funkar ganska dåligt med tiden och är svårt att vattna/torka ut. När det gäller klotformade kan man ta en storlek så att man har någon cm till kanten. Vill man att pelarkaktusarna skall bli stora behövs lite mer utrymme för rötter, ivf så stor kruka att de inte välter så lätt efter en tid, speciellt med lätta plastkrukor.
Lämplig jord skall blandas ut med ganska mycket grus/kattgrus/pimpstensgrus för att bli bra (Perlite eller små Lecakulor i nödfall).
kangas
teo, vad menar du med kattgrus? Inte kattsand, va?
Är vanligt grus alltså bättre än perlite och små lecakulor? Blandar du med såjord eller vanlig blomjord? Vilka proportioner?
teo
Jo, kattsand (typ: Eldorado eller Coop X-tra). Perlite är väldigt lätt, brukar med tiden samlas på ytan. Såjord men mindre och mindre nu för tiden, kanske max 30%
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon