pejori
Vari ligger skillnaden, på vem som dödar?
"Dödshjälp" innebär en "hjälpare"
Dödsstraff likaså...
Är en bödel en bödel oavsett om, det bara är en "mördare" som skyddas av staten??

Fritt för alla tankar och spånande/tyckande. smiley_small_hug.gif
Piccante
Dödsstraff är ju i de länder det används en "brottsprevention" även om det aldrig har fungerat varken i Kina eller USA. Men tanken med straff är ju att de ska avskräcka från att begå brott.
Dödshjälp är individens rätt att få avgöra över sitt eget liv i livets slutskede. Assisterad dödshjälp kan ju lika gärna vara passiv dödshjälp = utebliven livsuppehållande vård eller en överdos som patienten själv kan styra.
pejori
Sverige har ju, med socialstyrelsens beslut tillåit"aktiv" dödshjälp.
Dom gav en svårt sjuk kvinna en dos av narkosmedel.
Därefter stängdes hennes livsuppehållande åtgärder in.

Vad skiljer en bödel, ifrån en bödel?
Nu är jag helt Emot dödsstraff oavsett och att försöka övertyga mig om, att detta barbariska straffet är egalt...Aldrig!!! rtfm.gif
Men gissa?? Vad tycker ni??? idea.gif
Berätta vem ni vill ge dödsstraff om ni kunde help.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 19-10-2013, 01:04) *
Berätta vem ni vill ge dödsstraff om ni kunde help.gif

Återfallsförbrytare som gång på gång utsätter sina medmänniskor för våld. Alternativet är att låsa in dem för gott men det anses väll också inhumant och dessutom är det sjukt dyrt.
kerstin z5-6
Nej, Socialstyrelsen har inte alls gett medgivande till någon dödshjälp"

Så var det inte i fallet med den unga kvinnan i respirator utan möjlighet till förbättring, enbart försämring ,ansökte hon om att få avsluta sin behandling.(livsuppehållande respirator) Vilket inte är dödshjälp utan en rättighet. Dvs att avsluta en behandling på eget beslut.

Att hon sövdes med narkos innan respiratorn togs bort av hennes mamma var enbart en åtgärd för att , när man inte kan bota-är man skyldig att lindra.

Likaså ges hög dos morfin till patienter med svåra smärtor trots vetskap om att morfin i sig är andningsdeprimerande och kan för korta patientens liv , timmar ,få dagar kanske kortare.

Är du diabetiker är du inte tvingad att använda insulin heller. Så det var inte dödshjälp. Vi har inte det i Sverige.

Angående dödshjälp eller dödsstraff är bägge för mej djupt oetiska, jag förstår inte att staten ska vedergälla någon med att förlora sitt liv och då upprepa gärningen som personen själv gjort.
Piccante
Själv är jag fundamentalistisk motståndare mot dödsstraff.

Är för rätten att få bestämma över sitt eget liv även om man är gammal eller sjuk, så absolut ja till assisterad dödshjälp av etiska skäl.
pejori
CITAT (Huggorm @ 19-10-2013, 01:12) *
Återfallsförbrytare som gång på gång utsätter sina medmänniskor för våld. Alternativet är att låsa in dem för gott men det anses väll också inhumant och dessutom är det sjukt dyrt.

Köper det.
Kan du ge ett exempel???

(bara spåna lite så ser vi var det hamnar) kompiskram.gif

CITAT (Piccante @ 19-10-2013, 00:43) *
Dödsstraff är ju i de länder det används en "brottsprevention" även om det aldrig har fungerat varken i Kina eller USA. Men tanken med straff är ju att de ska avskräcka från att begå brott.
Dödshjälp är individens rätt att få avgöra över sitt eget liv i livets slutskede. Assisterad dödshjälp kan ju lika gärna vara passiv dödshjälp = utebliven livsuppehållande vård eller en överdos som patienten själv kan styra.

Precis...
Så tänker jag också.
Nu sätter jag mig i den "som vill avsluta sitt liv"s situation, Vem kan bestämma om, "du bara är deprimerad" eller riktigt sjuk?

CITAT (kerstin z5-6 @ 19-10-2013, 01:18) *
Nej, Socialstyrelsen har inte alls gett medgivande till någon dödshjälp"

Så var det inte i fallet med den unga kvinnan i respirator utan möjlighet till förbättring, enbart försämring ,ansökte hon om att få avsluta sin behandling.(livsuppehållande respirator) Vilket inte är dödshjälp utan en rättighet. Dvs att avsluta en behandling på eget beslut.

Att hon sövdes med narkos innan respiratorn togs bort av hennes mamma var enbart en åtgärd för att , när man inte kan bota-är man skyldig att lindra.

Likaså ges hög dos morfin till patienter med svåra smärtor trots vetskap om att morfin i sig är andningsdeprimerande och kan för korta patientens liv , timmar ,få dagar kanske kortare.

Är du diabetiker är du inte tvingad att använda insulin heller. Så det var inte dödshjälp. Vi har inte det i Sverige.
Angående dödshjälp eller dödsstraff är bägge för mej djupt oetiska

Helt rätt, Kerstin. mitt fel när jag formulerade "dödshjälp" kontra avsluta livsuppehållande åtgärder. tummenupp.gif

Jag kan inte ens se filmer med "dödsstraff" utan att må illa... crying.gif
Hur kan man...Döma någon till döden??? ranting.gif

Finns det någon du tycker förtjänar dödsstraff.???
Bara spåna fritt och ändra er gärna under vägen.. giggle.gif
pejori
Personligen kan jag inte rättfärdiga ett dödsstraff, då döden inte kan vara ett "straff" Du slipper ju lidandet.???
Men att vandra till din avrättningsplats??
Vem förtjänar det???
pejori
CITAT (Piccante @ 19-10-2013, 01:35) *
Själv är jag fundamentalistisk motståndare mot dödsstraff.

Är för rätten att få bestämma över sitt eget liv även om man är gammal eller sjuk, så absolut ja till assisterad dödshjälp av etiska skäl.

Vem ska assistera???

Spånar lite och vem är "mördaren" i det fallet.???
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 19-10-2013, 00:12) *

Det är dyrare med dödsstraff, därför överväger flera delstater att avskaffa dödsstraffet av ekonomiska skäl!

http://www.metro.se/nyheter/finanskrisen-s...jicx!86593/
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 19-10-2013, 04:51) *
Det är dyrare med dödsstraff, därför överväger flera delstater att avskaffa dödsstraffet av ekonomiska skäl!

http://www.metro.se/nyheter/finanskrisen-s...jicx!86593/

Jo, men man behöver inte göra det på det amerikanska viset. De flesta länder som praktiserar dödsstraff har nog billigare metoder.
Natur liv
Jag tycker att ingen annan än jag själv ska kunna bestämma sig för att döda mig.

Jag är emot dödsstraff. En anledning som styrker den åsikten är rättsosäkerheten. Det finns flera exempel då flera personer har dömts till dödsstraff för samma brott. De första var feldomar. En omöjlighet att få upprättelse i det läget.

Det här med aktiv dödshjälp ser jag som ett etiskt dilemma. Det bär mig emot att vara för aktiv dödshjälp eftersom jag vill att vi ska hitta sätt så att alla vill leva. Men jag tycker samtidigt att alla har rätt att avsluta sina liv. Även de som inte själv kan genomföra det. Hur man än gör så tycker jag inte att någon ska tvingas att utföra aktiv dödshjälp i sitt yrke mot sin vilja.
pejori
CITAT (Natur liv @ 19-10-2013, 07:22) *
Jag tycker att ingen annan än jag själv ska kunna bestämma sig för att döda mig.

Jag är emot dödsstraff. En anledning som styrker den åsikten är rättsosäkerheten. Det finns flera exempel då flera personer har dömts till dödsstraff för samma brott. De första var feldomar. En omöjlighet att få upprättelse i det läget.

Det här med aktiv dödshjälp ser jag som ett etiskt dilemma. Det bär mig emot att vara för aktiv dödshjälp eftersom jag vill att vi ska hitta sätt så att alla vill leva. Men jag tycker samtidigt att alla har rätt att avsluta sina liv. Även de som inte själv kan genomföra det. Hur man än gör så tycker jag inte att någon ska tvingas att utföra aktiv dödshjälp i sitt yrke mot sin vilja.

Ja det är väl så jag ser det också, när det gäller dödshjälp..
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 19-10-2013, 04:58) *
Jo, men man behöver inte göra det på det amerikanska viset. De flesta länder som praktiserar dödsstraff har nog billigare metoder.

Ja, det är ju riktigt lustigt hur många konservativa Svenskar, som inte alls är muslimer, ändå förespråkar sharialagar av olika anledning!
*Stintan*
CITAT (Natur liv @ 19-10-2013, 07:22) *

Delar den synen.
kerstin z5-6
CITAT (Huggorm @ 19-10-2013, 01:12) *

Och vilka är dessa personer kan man ju fråga sig? 99,9 % av dem har en psykiatrisk diagnos alt / utvecklings störning i vissa fall autism, vilket inget av dem inte gäller för en mildare psykisk störning utan en grav sådan.

Att en person mördar fler gånger än en gång är mycket ovanligt, och dessa enstaka mord begås ofta under påverkan av drog alt under stor affekt och psykisk press samt är nästan alltid riktade mot anhöriga.

När personer mördar för dem okända människor har merparten någon form av paranoid schizofreni och hör röster samt har inte en normal verklighetsuppfattning.
mormor mona
Jag är:
FÖR aktiv dödshjälp.
EMOT dödstraff.

Orkar inte motivera mig varför jag tycker som jag gör.Hoppas ni har överseende med detta.

ps. thanks.gif
gnon49
CITAT (pejori @ 19-10-2013, 02:06) *
Personligen kan jag inte rättfärdiga ett dödsstraff, då döden inte kan vara ett "straff" Du slipper ju lidandet.???
Men att vandra till din avrättningsplats??
Vem förtjänar det???

Ja vilket är egentligen värst. I USA , åtminstone i några delstater, kan det bli dödsstraff eller 5 livstidsstraff utan chans till benådning.
Sedan tycker åtminstone jag att vi har alldeles för låga straff i Sverige. Har du dödat eller skadat någon medvetet så skall du sitta inne under lång tid av respekt för offrens efterlevande. Måste t.ex jag vittna i en rättegång så vill jag ju vara säker på att förövaren blir inlåst ett bra tag. Låga straff ger rättsotrygghet många gånger.
Buset har ju gjort ett val, det har inte offret. Är sedan offret en gammal person så är det nästan så jag förordar dödsstraff. Men nej, inte öga för öga men däremot kännbara straff för buset som orsakar så mycket lidande hos totalt oskyldiga personer.
Min lillebror gick bort för lite över en månad sedan. Han avsade sig all behandling utom morfinet. Sedan tog det bara några dagar innan han fridfullt somnade in, helt utan smärta. Vid typ cancer kanske det finns en bortre punkt där läkarna låter patienten bestämma över sin sista tid.
malarmaster
jag förstår att de flesta ser döden som ett avslut men jag som medial vet att döden egentligen är att återvända hem.
avseende dödsstraff,är intentionen att individen skall straffas för ett brott förespråkar jag livstidsstraff.
du får ju sitta inlåst resten av din livsvandring .dödsstraff skulle ju bara vara en lindring.
dödshjälp vid sjukdom med dödlig utgång. Ja,då du egentligen bara har elände kvar här men då kommer vi till en annan viktig fråga.
är dödshjälp att anse som självmord?
självmord är nämligen ett för tidigt avslut på livet här och du får lida för det i nästa reinkarnation.
avseende bödel oavsett. du straffas aldrig för något på "andra" sidan.där existerar inga straff så här är det bara en moralisk fråga.
då kan man även diskutera soldater m.fl som har mandat från sin regering att döda.
detta lär väl röra till det i tankebanorna för en del,för mig är det glasklart då jag vet att det inte finns någon död,bara omvandling. ulf
Natur liv
Intressant tanke det här med reinkarnation. Det för ju in en annan dimension i resonemanget. Men som mycket annat handlar det väl om hur man tror att livet går vidare, eller inte går vidare. Omvandling eller inte. Död eller inte.
theseraphim
Själv är jag för aktiv dödshjälp men emot dödsstraff då det är dels moraliskt fel plus att det har ingen effekt som förebyggande åtgärd snarare har man sett motsatt effekt i USA där en brottsling som vet vad som väntar om de grips kommer verkligen göra allt för att hålla sig fri. Skulle det nu vara så att dödsstraffet ska vara för offrets anhöriga för någon form av frid(vilket återigen är högst motsägelsefullt då många anhöriga inte ansett att det är rätt)så ge en anhörig giftsprutan så får de skälva sköta avrättningen och slippa dra in en bödel.
Kina ska vi inte ens diskutera när det kommer till rättvisa då det är en lagvidrig diktatur fortfarande där regeringskritiker riskerar dödsstraff.
pejori
CITAT (theseraphim @ 21-10-2013, 21:00) *
Själv är jag för aktiv dödshjälp men emot dödsstraff då det är dels moraliskt fel plus att det har ingen effekt som förebyggande åtgärd snarare har man sett motsatt effekt i USA där en brottsling som vet vad som väntar om de grips kommer verkligen göra allt för att hålla sig fri. Skulle det nu vara så att dödsstraffet ska vara för offrets anhöriga för någon form av frid(vilket återigen är högst motsägelsefullt då många anhöriga inte ansett att det är rätt)så ge en anhörig giftsprutan så får de skälva sköta avrättningen och slippa dra in en bödel.
Kina ska vi inte ens diskutera när det kommer till rättvisa då det är en lagvidrig diktatur fortfarande där regeringskritiker riskerar dödsstraff.

Tror inte Många skulle känna att "rättvisa skipats" med den metoden.
Dödsstraff är ett inhumant och föråldrat straffsystem som hör hemma i medeltiden.

CITAT (malarmaster @ 20-10-2013, 11:36) *
jag förstår att de flesta ser döden som ett avslut men jag som medial vet att döden egentligen är att återvända hem.
avseende dödsstraff,är intentionen att individen skall straffas för ett brott förespråkar jag livstidsstraff.
du får ju sitta inlåst resten av din livsvandring .dödsstraff skulle ju bara vara en lindring.
dödshjälp vid sjukdom med dödlig utgång. Ja,då du egentligen bara har elände kvar här men då kommer vi till en annan viktig fråga.
är dödshjälp att anse som självmord?
självmord är nämligen ett för tidigt avslut på livet här och du får lida för det i nästa reinkarnation.
avseende bödel oavsett. du straffas aldrig för något på "andra" sidan.där existerar inga straff så här är det bara en moralisk fråga.
då kan man även diskutera soldater m.fl som har mandat från sin regering att döda.
detta lär väl röra till det i tankebanorna för en del,för mig är det glasklart då jag vet att det inte finns någon död,bara omvandling. ulf

Intressant synsätt onekligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon