bizzen
Hej.

Jag har fått miljontals små djur i min stora (60*90 cm) kruka som jag har mitt citronträd i.
Trädet i sig är ca 2 meter högt och producerar en stor mängd citroner, så jag vill naturligtvis inte att trädet skadas om jag måste skadedjursbekämpa.

Svårt att ta kort på de små lymlarna, men jag har gjort ett försök.

Kan någon vänlig skäl hjälpa mig med vad det är för djur och hur jag lämpligast ska bekämpa dem.

Det verkar som om de bor relativt långt ner i jorden i krukan och efter ett tag blir någon slags flygande elände.

[attachment=79079:image.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Det på bilden är en hoppstjärt hör till naturens nedbrytare och de lever av dött organiskt material de gör just ingen skada. De trivs extra bra ifall växterna hålls lite för blöta.

Några som också trivs bra i lite för blöt jord är vattenflugor och sorgmyggor, kan vara möjligt du har såna med eftersom de har vingar och flyger som vuxna. De gör just inte så stor skada på uppväxta växter men på frösådder kan de skada rotsystemet. Bekämpas bäst med sånt som nematoder.
CillaM
O se till att du vattnar underifrån så mycket som möjligt för att förhindra sorgmyggorna att lägga ägg i den blöta jorden på toppen av krukan.
Bassam
Hej

Du kan vattna nerifrån, och undvika vattna före jord blir torr.
Obs
du kan lägga snus i jorden, när snus lösa i vatten ger nikotin som döda insekter

H.Bassm
bizzen
Tack så mycket för hjälpen.
Då kan jag känna mig lugn att de inte skadar trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon