Köpte denna i våras och den växer så fint i min kruka. Vet att det är en geranium (står så på lappen) men vad är det för något?
[attachment=79080:DSC_0358_1.jpg]
[attachment=79081:DSC_0359_1.jpg]
Hur övervintrar man denna, tro? Den är lätt att ta sticklingar ifrån, det är ju bra för den är rätt stor nu.
Eva i Skåne
19-10-2013, 16:37
Jag tycker det ser ut som jordreva
Jag tror den ska kunna övervintra i rabatt, men lyckades inte själv med detta när jag hade en sån härom året.
Men varför stod det då geranium på krukan...? Hittade en bild på en variegerad jordreva och det ser det ju faktiskt ut som.
Konstigt.
Men så köpte jag ju den på ICA och vad vet de...?
Eva i Skåne
19-10-2013, 16:52
Nej, man ska nog inte lita alltför mycket på matbutikernas sortiment.
Bladformen är ju väldigt lik pelargonblad som kallades Geranium förr. Det är den förklaring jag kan tänka mig...
Det är ju katastrof, egentligen! Visst är växten vacker och fin men som jag förstått det kan jordrevan bli ett riktigt ogräs, den variegerade är ju dock mindre invasiv. Men felmärkningarna av denna sort kan verkligen ställa till det om man inte vet vad det är man köper - vilket jag ju nu inte gjorde. Tur jag endast haft den i krukan. Där får den nog allt fortsätta bo.
Undrar om jag har krukan kvar och med etikett... Då ska de banne mig få höra på ett och annat!
Jag är aldrig 'sur' på vanlig jordreva - den river jag upp om den hamnat fel - men annars inte - den doftar gott och jag tycker den är söt. Brokbladig är ju intressant tycker jag - MEN trist att den är felmärkt.
sqrulan
20-10-2013, 10:54
Den är jättefin, brukar köpa nya varje år men jag vet att vissa brukar övervintra den eller ta sticklingar.
Uppsidejsi!
Hittade faktiskt en kruka där det stod
Glechoma på så jag får väl be ICA om ursäkt!
Alexander-VG-zon3
20-10-2013, 15:33
Skulle det bli fel så är det inte ICA's fel då dom bara säljer och sätter pris. Att namnge och sätta etiketter gör odlaren/grossisten.
Jag gillar jordreva har den i gräsmattan där den doftar gott och blommar fint, någon större invasiv i rabatter blir det aldrig.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 20-10-2013, 16:33)

Skulle det bli fel så är det inte ICA's fel då dom bara säljer och sätter pris. Att namnge och sätta etiketter gör odlaren/grossisten.
Jag gillar jordreva har den i gräsmattan där den doftar gott och blommar fint, någon större invasiv i rabatter blir det aldrig.

Det är sant, Alexander, men jag köper av ICA och då är det dem jag ev klagar hos och så får de föra det vidare. De måste ju få veta om underleverantörerna gör fel också. Inte för att de bryr sig...
Sitter och funderar på om det på skylten stod geranium...

Men det får jag kanske låta vara osagt men vaddå - jag har väl aldrig fel, heller!
Jag skulle göra som Eva föreslår - gräva ner krukan djupt och täcka och hoppas att den klarar vintern - tycker den där jordrevan är väldigt snygg.
Det är mycket högre upp granarna är jättehöga men räcker inte regnet så gör jag en hissanordning. Revan på bilden var fin men om den inte är härdig så går det inte, Jag läste inläggen och blev lite förvirrad tack för att ni engagerar er.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.