Nyfiken Grön
20-10-2013, 12:26
Jag bor i Malmö och vill ha lite info och råd om valnötsträd och hur jag kan flytta ett träd som är ca 3 år gammalt. Trädet i fråga är självsått och det kan härröra från min grannes träd men detta vet jag inget om. Eftersom det från början stod mitt i trädgårdslandet och var 30 cm högt grävde jag upp det och planterade det i en kruka som jag senare på hösten jordslog på annan plats i trädgården. Där glömdes det bort och nu 2½ år senare har det växt genom krukan och är idag ett välväxt träd på 2 meters höjd. När kan jag flytta det och hur gör jag för att det skall överleva? Vill även veta om det kommer att bära frukt och i så fall om de är ätliga. Tacksam för all info jag kan få om detta.
Ja, åtminstone manchurisk valnöt har kraftfullt växande rötter och man får gräva ut ordentligt runt det och släpa iväg det på en presenning el dyl. Jag är övertygad om att du kan göra allt i en seans nu men en del brukar rekommendera för lite större träd att man gör det i två seanser där man först delar rötterna långt ut runt trädet på hösten och sedean flyttar det på våren.
Huggorm
20-10-2013, 13:08
CITAT (Nyfiken Grön @ 20-10-2013, 13:26)

Vill även veta om det kommer att bära frukt och i så fall om de är ätliga.
Sannolikt ja och ja.
Hej
Du har rätt jegi, att man bättre att göra detta på två säsong, första säsong ska bilda många sug rötter.
H.Bassm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.