Full version: Hybridtrollhassel
strandskatan
Köpte idag efter stor tvekan en hybridtrollhassel Hamamelis integrifolia Diane i uselt skick - men för 25 kr kan man ju chansa. Ivrig att plantera innan kväll och före det väntade ösregnet i morgon satte jag det i en ca 50 liters trälåda, fyllde på med sandjord. Läste tyvärr inte på förrän efteråt och ser att det är en surjordsväxt. Hur viktigt är det med jorden? Växten stod i alla fall i en stor plastkruka, troligen 25 l - jag orkade knappt bära den - så jag antar att den jorden i alla fall är rätt. Inget rotsnurr, i yttersidan på krukjorden tunna vita rötter. Jag hade tänkt låta den stå så här över vintern - i trälådan mot en husvägg och under tak, på norrsidan av huset. Jag bor i zon 1. Tror ni den klarar sig så till våren?
Alexander-VG-zon3
Har haft en (innan den gavs bort) exakt samma som den du köpt i vanlig jord i en smal lerkruka (för utomhusbruk) i zon 3-4 inga problem med övervintringen och blommade vackert varje år.
strandskatan
O, tack snälla Alexander för hoppingivande svar!
Bassam
Hej

jag förstår inte varför kan man köpa på billiga växter?
H.Bassm
strandskatan
Bassam, eftersom du undrar:
1. Ont om pengar
2. Det är ingen sport att "möblera" trädgården med färdiga tjusiga växter
3. Vårdinstinkten - vill ta hand om små fröplantor och stackars vanvårdade reaväxter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon