strandskatan
20-10-2013, 16:46
Köpte idag efter stor tvekan en hybridtrollhassel Hamamelis integrifolia Diane i uselt skick - men för 25 kr kan man ju chansa. Ivrig att plantera innan kväll och före det väntade ösregnet i morgon satte jag det i en ca 50 liters trälåda, fyllde på med sandjord. Läste tyvärr inte på förrän efteråt och ser att det är en surjordsväxt. Hur viktigt är det med jorden? Växten stod i alla fall i en stor plastkruka, troligen 25 l - jag orkade knappt bära den - så jag antar att den jorden i alla fall är rätt. Inget rotsnurr, i yttersidan på krukjorden tunna vita rötter. Jag hade tänkt låta den stå så här över vintern - i trälådan mot en husvägg och under tak, på norrsidan av huset. Jag bor i zon 1. Tror ni den klarar sig så till våren?
Alexander-VG-zon3
20-10-2013, 18:58
Har haft en (innan den gavs bort) exakt samma som den du köpt i vanlig jord i en smal lerkruka (för utomhusbruk) i zon 3-4 inga problem med övervintringen och blommade vackert varje år.
strandskatan
20-10-2013, 21:21
O, tack snälla Alexander för hoppingivande svar!
Hej
jag förstår inte varför kan man köpa på billiga växter?
H.Bassm
strandskatan
25-10-2013, 19:24
Bassam, eftersom du undrar:
1. Ont om pengar
2. Det är ingen sport att "möblera" trädgården med färdiga tjusiga växter
3. Vårdinstinkten - vill ta hand om små fröplantor och stackars vanvårdade reaväxter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.