*Stintan*
21-10-2013, 18:27
theseraphim
21-10-2013, 19:49
Inte för att jag är en Monsanto supporter men här är det nig mer ägarna till odlingarna som är bovarna. Monsanto skriver hur medlen ska blandas och hur det det ska och inte snvändas(i USA är man extremt noga med sådant även på sådant som exporteras pga dyrbara stämningar)men ägarna vill göra det så billigt som möjligt plus att det är ju bara fattiga arbetare som de kan byta ut som drabbas. Det här var ju på tapeten tidigare då Monsanto fick skit för att bananarbetare blev dåliga men både undersökningar o reportage visade ju att ägarna blandade i lite utav varje i medlen tex DDT. Det är oftast här skon klämmer och inte bara i fattigare länder utan även i Sverige så är det utbrett att man dels blandar i men också avsiktligt använder flera gånger så hög dosering av preparaten.
theseraphim
21-10-2013, 20:32
Sen ska man inte dömma i efterhand heller. DDT osv var ju rena giftet men frågan är om man kunde veta det innan det släpptes? Sen set här med utkonkurrerande av bönder för att man har en ny form av gröda, det är väl så det alltid har varit? Potatisen som vi ratade först i Europa är ett bra exempel. Är kemiska bekämpningsmedel farliga? Givetvis men de ska också användas rätt, används de fel osv så ligger felet hos brukaren.
Genmanipulerat behöver inte innebära total katastrof, genom århundraden har vi gjort detta på naturlig väg både med växter o djur för att få fram bättre resultat. Se bara på hunden som ett prima exempel.
OMG. Skulle inte skrivit nåt känner jag. Monsanto är döden för världen. Därmed mitt sista inlägg.
Gossen Ruda
21-10-2013, 20:42
Det gäller att läsa sig av ev misstag. DDT är exempelvis ett utmärkt insektsmedel. Effektivt och låg giftighet för andra organismer. Med tiden kom dock några problem som ackumulation i organismer mm. Lång nedbrytningstid. Det används dock fortfarande i vissa specifika fall. Vi har använt strösocker i många år och ingen har sett riskerna. Vi vet bättre nu. Var det fel att börja använda det? Genmodifiering är inget farligt i sig, man måste bara använda det rätt.
theseraphim
21-10-2013, 21:03
Om man skulle straffa företag för gamla synder hade jag inte kunnat köpa tyskt, japanskt osv:) Är Monsanto ett bra företag? Tja de är ju ett kemikalieföretag och då är ju syftet att skapa en lönsamhet genom utveckling av kemikalier. Sen om de kan hållas ansvariga för allt då de i regel följer den tidens lagar o regler osv.
*Stintan*
21-10-2013, 21:10
CITAT (theseraphim @ 21-10-2013, 20:49)

Inte för att jag är en Monsanto supporter men här är det nig mer ägarna till odlingarna som är bovarna. Monsanto skriver hur medlen ska blandas och hur det det ska och inte snvändas(i USA är man extremt noga med sådant även på sådant som exporteras pga dyrbara stämningar)men ägarna vill göra det så billigt som möjligt plus att det är ju bara fattiga arbetare som de kan byta ut som drabbas. Det här var ju på tapeten tidigare då Monsanto fick skit för att bananarbetare blev dåliga men både undersökningar o reportage visade ju att ägarna blandade i lite utav varje i medlen tex DDT. Det är oftast här skon klämmer och inte bara i fattigare länder utan även i Sverige så är det utbrett att man dels blandar i men också avsiktligt använder flera gånger så hög dosering av preparaten.
Just därför borde preparaten inte få finnas.
Läst också att de förbjudit genmanipulerad majs i jag gror det var Mexico och på fler ställen är det på G med förbud.
theseraphim
21-10-2013, 21:23
Problemet blir ju att om man tar bort alla kemiska preparat så kommer en stor del av jordbruket försvinna tyvärr.
Gossen Ruda
22-10-2013, 07:45
Förbud mot GMO-majs och andra produkter beror ofta på en hysterisk debatt utan speciellt mycket fakta. Motståndarna har lyckats med en skrämselkampanj.
Anki på Öland
22-10-2013, 08:57
CITAT (CillaM @ 21-10-2013, 21:39)

OMG. Skulle inte skrivit nåt känner jag. Monsanto är döden för världen. Därmed mitt sista inlägg.
Vi får nog inse att varje gång vi köper grönt och frukt så finns giftrester med hem i kassen. Det är en storindustri med enorma pengar inblandade, ofta kriminella, som huserar i branschen. Viss giftanvändning är nog befogad om vi skall klara vår försörjning men det är mängden och den ofta dåliga kontrollen som är skrämmande. Som grädde på moset väller det in billiga skitprodukter från Kina fullproppade med gifter. Barnleksaker, kläder, elektronik mm.Företag som Monsanto sysslar ju inte med välgörenhet., dom lever på att tillverka bekämpningsmedel. När det gäller ev moral så tror jag den minskar i takt med att ett företag växer.
Små och medelstora företag är nog att föredra än dessa giganter. Såg förresten att Volvo fick en skatteskuld på 20kr. Att gynna mindre företag är nog vår framtid.
theseraphim
22-10-2013, 13:24
Det är ju myndighetskontrollen som ska bli bättre eftersom om någon missbrukar en produkt kan man man ju inte skylla på tillverkaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.