EKLO
Hej,

Årets doftliljor ville sig inte, det blev nog för torrt för dem - friskt bladverk men inga blommor.

Förra året hade jag andra knölar/lökar och de blommade fenomenalt den regniga sommaren som var då. Jag lät dem stå kvar i jorden, men lökarna dog under vintern.

Nu har jag tagit upp årets "oblommade" lökar, men vet inte om det var en bra idé? Går de alls att övervintra över jord - och i så fall hur?

På rötterna har bildats små nya bulber (kallas det inte så, nya lökämnen) - några har ramlat av i hanteringen, andra sitter kvar på löken.

Hur ska jag göra med dem tro?

erfarenheter, tips och råd mottages tacksammast!
gunsta
Odlingen av årets doftliljor är min första erfarenhet. Jag har haft mina i krukor - dom tänker jag ta in i kallt förråd - och låta stå över vintern - inget annat. Kommer dom upp nästa år så gör dom det annars inte och då var det färdigodlat s a s av dom. Märkte också att den kruka som fick mest vatten hade mest blommor - men dom blommade mycket sent.
Eva i Skåne
Du kan i alla fall inte räkna med att de kommer tillbaka om du låter dem stå kvar i rabatten så gräv upp och förvara lökarna. Jag lyckas inte själv så bra med det så jag har inga direkta råd att komma med.
Bebislökarna kan man ta vara på, men jag tror du måste ha dem i en kruka med jord (alla i en kruka går bra) och byta till större efter hand som de växer. Det tar antagligen 3-4 år innan de är stora nog att blomma.

Det kan kanske vara kul att testa? Jag har inte tålamod. Nya lökar är inte alltför dyra att köpa...
Anna-Karin Lundberg
Jag har också doftliljor som inte har blommat! De står i kruka och har fin grönska, men ingen antydan till blomstänglar. Jag tänkte ta in krukan i husets krypgrund där det är frostfritt. Dahlior tar jag ur krukorna och lägger "nakna" i plastbackar men orientaliska liljor övervintras i jorden i krukan under huset. Nån som vet hur doftliljor helst vill ha det?
evelina
Jag klipper av och sparar ca 10 cm av stjälken och lindar in i tidningspapper och lägger dom i en sval klädkammare. Förgror dom inomhus i början av mars eftersom det tar så lång tid innan dom blommar. Det fungerar alltid. rolleyes.gif
EKLO
Så bra! Tack för vänliga svar.
RitRat
Du skriver inte om du hade doftliljorna i kruka eller i rabatt. Jag antar att de är i rabatten.
Själv har jag haft doftliljorna i kruka i två somrar. Första sommaren blommade de flitigt, då hade de gott om ny näringsrik jord. Jag övervintrade dem i krukan i en källare, ca 8-10 grader. På våren grävde jag upp dem ur jorden och planterade i en ny kruka. I år nästan ingen blomning. Min teori är att krukan var för liten, jorden för näringsfattig och vattningen för oregelbunden.

De kan inte övervintra på friland, du måste gräva upp dem och förvara frostfritt, antingen med eller utan jord. Plantera om på våren.
Alexander-VG-zon3
Med lövtäckning kan dom övervintra i zon 1-2,, har själv klarat dom så, men visst blir det för mycket tjäle så är det inte helt säkert, har också haft i kruka som jag övervintrade i krukan, var ute tills bladen frös och sen hölls dom nästan helt torra. Och det har funkat i många år.

Har för mig att gamla knölen ska vissna bort och dom nya är dom som ger blommor. Så varje knöl blommar bara ett år.

Och som Ritrat skriver har även mina velat ha mycket näring och jordutrymme för att blomma. Men man får många smålökar så det blir himla pill med att plantera om dom.
Bassam

Hej

På hösten:
1 lyfta upp dem från jorden och lägga dem i krukor.
2 förvara dem i svalt och torr plats.
3 förvara plats grader mellan +10 till +15.
4 du behöver inte vattna under vinter.
5 du kan ta bord vissna blad och stjälkar.

på våren:

1 du behöver göra omplantering på ny jord
2 placera ljust och lite varm
3 man kan inte ta ut dem. om finns frost även på natten.
4 på dagen om det är varm, de kan stå ut en stund och ta dem inne flera gångar för att de ska vänja sig.

Obs
- Doftliljan: kan plantera ut på rabatten på våren efter frost går ut.

H.Bassam
strandskatan
Jag ser att fler än jag haft dålig blomning på doftliljorna i år. Jag har odlat doftliljor i många år, och aldrig haft så usel blomning förr, måste väl ha varit torkan som gunsta och EKLO skriver. Övervintring går lätt, gräv upp, låt vissna helt, klipp av, stoppa ner i papperskasse, rumstemperatur duger.
EKLO
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 23-10-2013, 12:49) *
Med lövtäckning kan dom övervintra i zon 1-2,, har själv klarat dom så, men visst blir det för mycket tjäle så är det inte helt säkert, har också haft i kruka som jag övervintrade i krukan, var ute tills bladen frös och sen hölls dom nästan helt torra. Och det har funkat i många år.

Har för mig att gamla knölen ska vissna bort och dom nya är dom som ger blommor. Så varje knöl blommar bara ett år.

Och som Ritrat skriver har även mina velat ha mycket näring och jordutrymme för att blomma. Men man får många smålökar så det blir himla pill med att plantera om dom.

Hej,

det där med att gamla lökar dör och att nya blommar verkar inte stämma på mina, de nya bulber som bildats är ärtstora, kan aldrig tänka mig att de kan utvecklas redan kommande vår.
Men jag har som sagt tagit upp lökarna, och det verkar som om några av er lyckats övervintra dem, så då ska det väl gå för mig med.
RitRat
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 23-10-2013, 12:49) *

Jag plockade smålökar från dem en vår och planterade i en egen kruka över sommaren. De växte och frodades, men sedan påföljande vår orkade jag inte med dem längre, jag slängde.

Jag vet inte hur många år av skötsel det skulle ta att få de små att blomma. 4-5 år kanske, som krollilja från frö. Jag saknar tålamod....
Alexander-VG-zon3
CITAT (EKLO @ 24-10-2013, 17:08) *
Hej,

det där med att gamla lökar dör och att nya blommar verkar inte stämma på mina, de nya bulber som bildats är ärtstora, kan aldrig tänka mig att de kan utvecklas redan kommande vår.
Men jag har som sagt tagit upp lökarna, och det verkar som om några av er lyckats övervintra dem, så då ska det väl gå för mig med.

Kanske var någon annan växt jag tänkte på då unsure.gif hur som är dom lätta att övervintra tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon