Lasse Trädgårdsnörd
14 minuter i vår trädgård 2013 oktober 16

Eftersom jag är ny i detta forum gör jag en presentation av vår trädgård.
Tomten är 2700 kvm. Den del vi skyddar med en rådjurssäker gärsgård har jag inte mätt men kanske 2000 kvm. Våren 2004 började vi omvandla den steniga skogsbacken till en trädgård. Tidigare bestod tomten av tallar, granar, björkar, ljung och blåbärsris. Vi fällde ett 50-tal större och mindre träd innan vi började plantera ett mer varierat utbud av buskar och träd. Jordmånen är berg, sten och lite grus så all jord vi odlar i blandar jag i en cementblandare. Eftersom det sällan regnar sommartid här i skärgården är de flesta odlingsbäddarna fuktbäddar som vi aldrig behöver vattna. Lyckligtvis är både Kerstin och jag trädgårdsnördar nu för tiden. Jag anlägger nytt och Kerstin underhåller de allt större odlade ytorna.

Härom dagen gick jag en runda i vår trädgård med kameran. Det tog 14 minuter. Jag hoppade över köksträdgård, örtagård och växthus eftersom allt är skördat där för denna säsong.

Du är välkommen att följa med på rundturen i denna video.
http://www.youtube.com/watch?v=qz2zXe65vYs
kerstin z5-6
Hej lasse kul att ni hittat hit tummenupp.gif
Anki V
Välkommen till odla.

Intressant sätt att presentera din trädgård på. Väldigt fint....... trots att man kunde se att hösten kommit till er också.

Jag ska absolut kopiera din idé och försöka filma min egen trädgård regelbundet till nästa säsong......om inte annat som stöd för det egna minnet.

/Anki
Natur liv
Tack för promenaden!
Trevlig rundtur på de många gångarna genom växtligheten. Jag gillar speciellt de vackra färgerna på bladen. Rött, grönt, vitt.

Välkommen till odla.nu förresten!
Krolliljan
Tack så mycket för att du delade med dig av din trädgård. smile.gif
Underbart med gångarna och alla planteringarna.
Jag blev så nyfiken på vilka växter ni har. En del kände jag inte igen.
Det är helt fantastiskt att det ka vara så grönt och att så mycket kan blomma den 16:e oktober.
evelina
Åh vad mysigt det var att promenera i din trädgård, tack för att du delar med dig och välkommen till Odla.
strandskatan
Vilken trevlig överraskning att bli hembjuden till en äkta trädgårdsnörd och få promenera med honom i en mycket speciell och intressant trädgård!
silos
Så vacker trädgård ni har skapat!
Peztis
Tack för att vi fick komma hem till dig!

Varmt välkommen till Odla.
Klint
Tack för rundturen Lasse! Hoppas vi får komma åter till våren och sommaren! Jag blev också nyfiken på flera växter, text ungefär i mitten av promenaden finns en ganska hög växt med ljusa blommor som påminner om fuxia, ser ju att ni har många fina exemplar vid huset men detta måste väl vara nåt annat?
Berätta!
addo
Äntligen ett redigt trädgårdsinlägg på forumet! thanks.gif
Och fint har ni det också biggrin.gif
addo
CITAT (Klint @ 31-10-2013, 18:56) *
Tack för rundturen Lasse! Hoppas vi får komma åter till våren och sommaren! Jag blev också nyfiken på flera växter, text ungefär i mitten av promenaden finns en ganska hög växt med ljusa blommor som påminner om fuxia, ser ju att ni har många fina exemplar vid huset men detta måste väl vara nåt annat?
Berätta!

Det finns några vinterhärdiga Fuchsior, jag har ett par i kruka på tillväxt som jag inte planterat ut i trädgården ännu.

Hos oss ska dom tydligen fungera som perenner dvs, frysa ned helt på vintern och skicka upp nya grenar på våren.

Jag tyckte mig också skymta cyklamen, vilken är en annan växt med ett par arter som fungerar i Sverige fast många inte vet om det.
Lasse Trädgårdsnörd
Helt rätt, från 3:50 till 4:40 är det vinterhärdiga fuchsior.

Det började en höst med att vi fick en gren som jag gjorde 5 sticklingar av och stack ner i rabatten där jag ville ha dem. Fyra av sticklingarna växte fint när våren kom så sticka vinterhärdiga fuchsior är väldigt lätt.

Vi fick blodad tand och har efter det besökt Wibrant Trädgård/Rockdala utanför Norrköping varje vår när de har sin auktion av moderplantor (både vinterhärdiga och "vanliga") så nu har vi många olika vad gäller både blomfärg bladfärg och storlek. T ex två olika av den enda gulblommande, den ena brokbladig.
addo
Hur fungerar Fuchsiorna, Fryser dom ned helt en normal vinter?
Lasse Trädgårdsnörd
De skall frysa ner ovan jord men rötterna klarar sig om jorden är mycket väldrännerad. Om jag minns rätt så sade fuchsiaexperten Kenneth Nilsson det när vi fick den första grenen att ta sticklingar från av honom. Bör också ha en varm och solig plats, gärna intill ett berg enligt honom så det fick de hos oss.

Denna snörika vinter klarade sig de delar som var täckta av snö. Det är väl därför den högsta blev hela 204 cm i år.

Lättodlad och lättförökad således så fler borde ha några olika exemplar i sina trädgårdar tycker jag. idea.gif
Klint
204cm! Men vad roligt, detta var helt nytt för mej, häftigt! Tack för att du delar med dej.
aloa
Har helt missat att det finns vinterhärdiga fuchsior. Lyckades ta ihjäl en "vanlig" i våras efter att ha övervintrat den 3 år. Tack för tipset!
Lasse Trädgårdsnörd
addo, hur långt in i filmen såg du cyklamen?
Helen i Piteå Zon 5
Vilken härlig rundtur i din trädgård. Fågelkvitter är som ljuv musik för öronen. Lycka med fyra växthus. Tack för att jag fick följa med yes.gif
addo
CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 03-11-2013, 14:39) *
addo, hur långt in i filmen såg du cyklamen?

Inte helt tydligt men, 0,53 tyckte jag såg ut som cyclamen hederifolium och olika tidlösor.
addo
dubbel post
Lasse Trädgårdsnörd
addo, filmen är otydlig. Det är bara tidlösor där. Ännu har vi inte satt någon cyklamen men vi borde kanske göra det.
addo
CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 04-11-2013, 17:03) *
addo, filmen är otydlig. Det är bara tidlösor där. Ännu har vi inte satt någon cyklamen men vi borde kanske göra det.

Ok, jag blev faktiskt lite osäker när jag kollade igen.

Jag tycker verkligen cyklamen är värt att testa, mina två knölar är i blom fortfarande och har massor av vackra blad. Värt att tänka på är att knölarna är väldigt fuktkänsliga under sommaren.
Förra hösten kom inga av mina plantor upp, jag tror det berodde på att förra sommaren var så regnig att knölarna ruttnade. Därför har jag i år testat att plantera knölarna i en grusbädd, det återstår att se hur det fungerar.
zissi
Oj så mycket sten det måste gått åt!

Välkommen hit Lase och tack för ett trevligt inlägg. Jag är nyfiken på hur det ser ut i er fina trädgård om sisådär 8-10 månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon