ciderpressen
24-10-2013, 16:49
Förra året hade vi massor av äpplen på våra fyra träd. I år det helt och hållet tvärtom. Väldigt dåligt med äpplen. Vi bor i Skåne (norr om Malmö) och läser om den goda skörden i bl a Kivik. Vi har visserligen varit dåliga på att beskära träden men det har inte påverkat så mycket tidigare. På ett av träden, med Ingrid Marie, ser man mörka fläckar på löven (se bild). En skillnad från förra året är att det är uppvuxet gräs runt träden. Läste någonstans att det kan påverka. Vad kan orsaken vara?
Gossen Ruda
24-10-2013, 17:22
Det beror på mycket, hur träden mår, hur det var förra året mm. Sen om blomningen skedde när det var bra flygväder för pollinerarna. Hos mig här i Göteborg tyckte jag våren var dålig men träden dignar av frukt. Äpplen och plommon. Päronträdet hade dock dålig fruktsättning.
ciderpressen
24-10-2013, 21:10
Tack. Jag kan tänka mig att det är mycket som spelar in. Har inte så bra koll och därför är det svårt att veta vilka tecken man ska leta efter. Tänkte om det var någon i krokarna som sett samma sak. Träden är sedan 50/60-talet. Vi har bott här i ca 10 år och det har alltid varit mycket frukt. Hoppas att detta bara är tillfälligt.
Jag bor i Halmstad och har jättedålig skörd i år jag inbillar mig att det beror på kylan våras. Mina äppelträd är jättegamla men vet inte hur gamla men huset är byggt 1928.
kerstinbern
25-10-2013, 06:46
Det beror också på sorten, dels blommar olika sorter olika tidigt och är därför olika känsliga för kyla på våren (både frost vid blomningen och brist på pollinerande insekter). Men sedan är det också många sorter som "vilar" om de gett bra med frukt ett år.
Åkerö är t ex en typisk vartannat år sort, ibland kan de t o m vila flera år efter en bra skörd (förutom då att det kan ta 10-15 år innan de börjar ge frukt!)
Så kanske det också är men hos mig gäller det alla fem träden det är därför jag har fått för mig detta.
Jan af Lisö
25-10-2013, 09:38
Hur har du det med skadeinsekterna ?
Hur var det med blomningen ? *
Vad hade du för väder vid blomningstid och veckorna efter ?
Hur var det med regnen i år, (i Stockholmstrakten var det väldigt lite regn i somras ?)
Hur var förhållanderna juni/juli året innan, det är då som blomknopparna bildades ?
Hur ser det ut hos grannarna närmast dig ?
Har du svar på dessa frågor så kan vi kanske göra en diagnos. Eftersom det gäller alla fyra träden så är t.ex tendens till vartannatårsbördighet inte aktuellt. Men väder vid blomningen är intressant, pollinerringsinsekter vill ha det varmt, torrt och vindstilla.
Frost under blomningstid och i synnerhet direkt efter är ytterst skadligt. Yrkesodlarna har ett system att vattna träden vid minusgrader för att undvika frostskador.
Vad gäller beskärning så gör INTE beskäringen att det blir flera äpplen, det blir färre, men de blir större och bättre belysta dvs får bättre smak och finare färg.
ciderpressen
25-10-2013, 19:46
Jag förstår att det är många faktorer som spelar in.
- Kan inte påminna mig om att vi har haft mycket skadeinsekter.
- Blomningen kändes kort, om man kan säga så? Har för mig att det var mycket blommor, men under kort tid.
- Det har varit strålande sol i princip hela maj, juni juli i sydvästra Skåne.
- Det har regnat väldigt lite under sommaren. Det har varit väldigt torrt.
- Juni/juli förra året var inte lika fin som årets. Det var inte lika soligt och bra väder.
- Grannen har ett äppleträd som är fullt. Det är dock en sort vi inte har. Vet ej vad den heter. Vi har Ingrid Marie, Cox Orange och James Grieve.
Hej
Det är som viktigt för att träd var bra frukt varje år:
1 skydda träd under frost tiden.
2 att finns bra insekter som ger Pollinering under blommor tid.
3 att träd få vatten som behover om regnar inte bra.
4 bra beskäring, beskärning som lämna kvar tillräckligt blommor knoppar.
5 att jorden innehåller bra Fosfor och Kalium.
H.Bassam
Förra året hade vi massor av smaklösa och trista äpplen - vi kastade 95% - i år helt annorlunda - kall vår, dålig blomning och mycket lite frukt - kvalitén och smaken är bättre. Ett träd (höststrimling) hade inte en enda blomma. Vi har resonerat som så att 'det är vart annat år' som gäller för oss.
Hej
Jag märkte själv när växter får mycket vatten, detta blir smaker sämre.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.