calluone
24-10-2013, 23:29
Hej!
Jag har en bokhäck som planterades för 2 säsonger sedan och som nu börjar uppnå sin rätta höjd. Är det ok att beskära den i oktober/november? Höjd, samt korta in sidoskott.
Man brukar rekommendera att bok beskärs under JAS perioden, alltså juli, augusti och september. Så för mig låter det som att du är lite sent ute.
Gossen Ruda
25-10-2013, 07:29
Jag tror dock inte det är någon katastrof att klippa nu. Annars får man vänta ett år extra.
calluone
25-10-2013, 21:16
Hej & tack för svar.
Jag vet att man ska klippa dem i JAS. Det jag undrar är hur farligt det kan vara och vad risken är om man klipper i oktober/november ?
Gossen Ruda
25-10-2013, 21:23
Det enda jag kan tänka mig är att den kanske kommer igång lite senare till våren eftersom den inte hinner förbereda de nya knopparna. Ett par veckor kanske. Inget värre iaf. Större beskärning skall ju göras på vintern och det klarar alla häckar.
Hej
Vi tycker inte om beskärning på vinter på grund av:
1 för att finns riken att kyla och frost attackerar sårar.
2 det finns svamp sporer som föredrar låg grader och attackerar sår som kommer från beskärning.
Men
Vinranka kan beskära under vinter tid för att de blöder mycket om man beskära dem under andra tid perioden.
H.Bassam
Gossen Ruda
26-10-2013, 07:37
Bassam. Det du skriver om kan hända hela året men främst på sommaren/hösten. Det är dock inget problem, växterna klarar det väl. Du har svampfobi.
Huggorm
26-10-2013, 19:09
Små tunna kvistar är inga problem att kapa, älgen orsakar sådant året runt utan att det någonsin blir bestående problem. Det är när man kapar i grövre ved eller tar väldigt mycket som det blir mer kritiskt
Hej
Du har rätt Gossen Ruda, jag är svampfobi.
H.Bassam
calluone
27-10-2013, 14:38
CITAT (Huggorm @ 26-10-2013, 20:09)

Små tunna kvistar är inga problem att kapa, älgen orsakar sådant året runt utan att det någonsin blir bestående problem. Det är när man kapar i grövre ved eller tar väldigt mycket som det blir mer kritiskt
Hela häcken är ju ganska nyplanterade. Så största snittet blir väl 1 cm. Borde va ok? Kanske att föredra en solig dag?
Huggorm
27-10-2013, 14:40
Ja, en torr och solig dag minskar risken ytterligare. Men som sagt, kan du vänta till vårvintern så är det ännu bättre.
calluone
27-10-2013, 15:29
CITAT (Huggorm @ 27-10-2013, 14:40)

Ja, en torr och solig dag minskar risken ytterligare. Men som sagt, kan du vänta till vårvintern så är det ännu bättre.
Jasså, missade att detta nämnts. Så vårvintern är bättre för bokhäcken. Varför? För att den har avmognat då eller? Men är det inte risk att den blöder på våren då?
Huggorm
27-10-2013, 15:38
Det där med tidpunkt för beskärning är en djungel. Normalt brukar man säga att beskärning på vårvintern stimulerar till mer skottillväxt medan beskärning i juli-september är allra bäst eftersom trädet har mest energi för att täppa till skadorna då. Men folk beskär under alla tider av året och det är sällan man ser några problem med häckar, just för att kvistarna där är så tunna. Bok är inte någon blödare så den är inte speciellt känslig.
Ja verkligen en "djungel" med beskärning, tycker jag blir mer förvirrad ju mer jag läser. Har nog sett råd nu om beskärning alla årstider.
Planrterade stora häckplantor Bok i april i år, mellan 170-220cm höga. De har tagit sig fint men är ganska varierande i fråga om både höjd och täthet. Tänkte klippa nästa år, de som uppnått 200cm och över ta toppen och beskära sidogrenarna på alla.
Vill ju gärna stimulera skottbildning så fort som möjligt så kan jag klippa nu kommande vårvinter el. kanske bättre JAS med tanke på att de inte stått där så länge ?
Har också sett rekommendationer att klippa några ggr varje sommar ?
Har också undrat över att de gamla bruna bladen som satt på när jag fick dom på många av plantorna inte föll av trots de nya gröna bladen som kom, på vissa satt det kvar ganska mycket. Plockade bort en del för hand under sommaren. Någon som vet om det är vanligt och varför ?
Hej
jag ska skriva min förslag:
1 Snittet ska blir 45 grader och skär riktning till ute för att inte vatten ska samla på sår och blir risk för svamp att attackerar sår. till ute över minst 2cm från knoppen.
2 vår vinter bästa tid för att klippa häckar på grund att ger många skottar.
3 om vi beskära under vårvinter blir inte blöder på grun att vi beskära, när häckarna är på vila.
4 gula blad är inte farligt att de är kvar mera tid på häckarna, men de är på slutet ska ramla ner. men det är bättre om man kan ta borta dem. för att risken stor att de blir sjuka och smita friska delar.
Obs
jag tycker om man svarar på någon att skriva med varför.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.