Full version: Vide
Blomstertanten
Har fått rötter på videkvistarna jag tog in. biggrin.gif

Undrar bara hur jag ska göra nu för att de ska trivas och må bra. Var trivs dom bäst ? Tacksam för all hjälp
gmasterb
Antar att du vill ha dem som växter. Då är det bara att plantera om dessa i planteringsjord och gärna placera dessa svalt, dock ej i minusgrader.
Då får du kraftiga och fina plantor. Kan även vara bra sedan till juli att toppa om så önskas så att du får en buske av det hela.
Annars kan det vara snyggt att stamma upp den..
//Stefan
Blomstertanten
Har planterat några i kruka som står på balkongen. Hade tänkt stamma upp i alla fall nån av dom.

Men var är det mest idealiska läget för viden sen när jag sätter ut dom ?
Och hur är det med rotsystemet ? Breder det ut sig, är agressivt eller går rötterna mer på djupet ?
gmasterb
Det man tar sticklingar på breder ut sig på bredden medans det man sår brukar i det flesta fall finnas en huvudrot (pålrot) som går rakt ner i backen.
Vide eller sälg som den även kallas klarar dem flesta jordar. Helre lite tyngre än torrare. Placeras i alla lägen..
//Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon