strandskatan
26-10-2013, 08:43
... där jag skulle kunna få plats med någon ny växt. Sällan eller aldrig tittar jag efter vad som borde tas bort. Men ibland är det ju det som behövs! Ungefär där stigen kröker sig stod en 16 år gammal hög och risig schersminbuske. Tog några timmar att gräva upp! Stigen gjorde jag bara genom att trampa till jorden och strö ut flis. Mer ljus och bätttre åtkomst för skötsel av området och en ny liten slinga att promenera på - oj vad nöjd jag blev!
Krolliljan
26-10-2013, 11:53
Ja vilken skillnad sådant kan göra.
Väldigt snyggt
Vad är det för klätterväxter du har där?
strandskatan
26-10-2013, 13:39
Längst till höger på en tunnare ställning som knappt är synlig på bild växer rosa rosen Albertine. Spaljen med rutor gjorde vi förra hösten, varpå Chinatown som växer där frös ner helt och inte har åstadkommit en enda blomma i år... på pinnen som sticker upp vänster därom har jag tillfälligt förankrat klematisen Ville de Lyon, som förut klättrade i scherminbusken. På spaljen till vänster om den två gula rosor Goldener Olymp och två frösådda kiwi, Actinidia deliciosa (mer härdiga än man skulle tro). Får se om den där "monsterstormen" de hotar med ska komma på tisdag river hela rasket... Men jag ville gärna veta om fler av er nånsin tar en runda i trädgården och funderar över vad som skulle behöva tas bort - eller gör ni som jag hittills gjort: letar nya ställen att klämma in en ny växt på?
Allekulla
26-10-2013, 15:30
jag går rundor och ser något som behöver flyttas för att det inte passar just där eller har blivit för stort för platsen. Min man säger att jag flyttar runt alla växter varje år. Haha, men så är det inte.
Krolliljan
26-10-2013, 16:03
Jag hittar hela tiden nya växter jag vill ha, som i år många nya rosor.
Så här grävs hela tiden bort mer och mer gräsmatta för att "få plats".Sen är jag en riktig "flyttare" med och när det flyttas så krukar jag mycket som jag sen ger bort eller säljer.
En schersminbuske rök här med i sommar.
Skulle vara roligt att se en bild när alla de vackra växterna du beskriver , blommar.
Ja, ibland skulle det vara bra om växterna hade hjul så man kunde rulla omkring dem. Jag har redan grävt bort ett gäng "vanliga" stjärnflocka som spred frön och småplant överallt, har ännu inte tagit de sista små. Där ska jag plantera nåt till våren, har hela vintern på mig att fundera över vad. Sen grävde jag ner massor med kompost i ett hörn där lerjorden var som mest kompakt och inget velat ta sig, där ska jag sätta höstastrar (tror jag). Imorgon ska jag ta en tur mellan lövräfsningen och se om det är nåt mer ställe som har lite bar jord.
strandskatan
26-10-2013, 18:08
Jag ska försöka bli mer kritisk och gräva upp mer förvuxet och fult. Det är lätt att bli hemmablind. Krolliljan, foto får bli nästa sommar, men jag kan inte lova att allt blommar på samma gång. Och så hoppas jag på en mild vinter när inte allt måste klippas ner, och en "smygande" vår när dygnsmedeltemperaturen är någorlunda jämn. Jag ska gödsla extra mycket så det blir något snyggt att visa dig, Krolliljan!
Krolliljan
26-10-2013, 18:37
Så roligt.
Det ser jag fram emot
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.