morca
Hej,

Okej kryptisk rubrik men jag ska förklara... Jag har nyss tagit över en trädgård (med tillhörande torp...) i skogen zon 4.

Förre ägaren planterade äppelträd från plantskola. Träden blev hårt åtgångna av älgen, helt nedbetade. Det slår upp nya skott nerifrån.

Det ena trädet vet jag inte alls vad det är, på det andra har lappen bleknat men jag tror "Gyllenk...." (astrakanen, eller finns det någon annan Gyllenkrok?)

Nu undrar jag, är skotten som slår upp den "riktiga" sorten eller är det rotstammen eller vad det kallas, och kan jag ta reda på det? Är sorten Gyllenkrok till exempel oftast eller aldrig ympad på en annan rot?
Gossen Ruda
Man kan se ympstället som en skiftning i barken men det kan vara nerbetat som du skriver. Så gott som alla äppleträd är ympade, troligen alla. Ympstället sitter lågt, i markhöjd oftast. Troligen Gyllenkroks astrakan ja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon