Full version: fågelmat vete, havre
Sörgårdsnissen
dom har ju förut fått vete o solrosfrön

i år får dom havre istället för vetet, kommer dom bli lika stora o feta av det`?

vi har dom vanliga småfåglarna, främst pilfinkar.
räknade förra året på ett foto jag tog att det var 140fåglar i bild, så jag känner ett stort avsvar att dom ska överleva på min kost

Frågan är om havre är för magert???

Någon som kan detta? Valde detta forumdel i brist på bättre vetande smile.gif
Peztis
De där fina kärvarna man kan köpa, de brukar väl vara av havre? Så jag förutsätter att det är bra (kanske dum som man är).

Sedan är det säkert så att det är bra att erbjuda dem en varierad kost, om inte annat så sägs det ju att det lockar olika slags fåglar.

Jag har några gånger gjort egna "talgflak" (inte boll, utan så de passar i min egensnickrade behållare) och där har jag i kokosfettet blandat in olika nötter, frukt, havre, solrosfrön, hampafrön mm. Om jag har ett äpple som ser lite halvdant ut brukar jag sätta ut det i min behållare och då är det alltid någon där och pickar i sig.
hattstugan

Här har det alltid matats med enbart havre som sädesslag!
Ja Kärvarna är havre så fåglarna klarar sig utmärkt på det!
Huggorm
Men det är väll ganska få fåglar som äter säd? Här är det mest gulfinken men det är kanske fler ute i jordbruksbygderna
CillaM
Köp krosshavre ifall du väljer havre, då får fåglarna i sig maten/energin snabbare än med vanlig havre. Men måste nog säga att jag väljer hellre solrosfrö o annat än havre, av gammal vana.
hattstugan

Kan så vara Cilla!
Men Rådjur och Fasanerna vill också ha nåt att äta!
Behöver inte alls vara kross!
*Stintan*
Här kan man se vad några fåglar gillar att äta. Matar man med enbart havre lär man inte få så många olika fåglar på besök. Som Huggorm sa så är det mest gulfinken som äter havre men jag har även sett pilfink och gråsparv göra det. Plus fasaner. Ger man viltfågelblandning så krafsar andra fåglar helst bort havren så den hamnat på marken och där huserar sen gulfinken gärna.
Havrekross eller havregryn funkar egentligen bättre än hel havre men kan ju vara lite knepigt att få tag på om man inte känner nån bonde som har kvarn.

Här finns info om vad olika fåglar vill äta:

http://www.viivilla.se/Villa/Djur1/Smafagl...radgarden-43681

mormor mona
Hampfrön är en delikatess för fåglar, speciellt passande till just finkar! Fröna innehåller mkt fett.
CillaM
CITAT (hattstugan @ 26-10-2013, 20:30) *
Kan så vara Cilla!
Men Rådjur och Fasanerna vill också ha nåt att äta!
Behöver inte alls vara kross!

Självklart behöver det inte vara kross för de större djuren, hel havre är bäst för rådjuren, (men de äter ju det mesta här, hel havre, krosshavre, pellets, hö, grönsakerna som vi slänger på komposten just för deras skull), men huruvida det är bra för fasaner vet jag inte. Men småfåglarna behöver snabbt energi o då kan krosshavre vara bra. Sedan kan man som jag, om man är lite omständlig, köra krosshavren i mixer, då blir den ännu mindre i storlek o funkar bra för rödhakar o andra små småfåglar. Egna talgvarianter är ju suveränt också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon