|
Full version: mobiltelefon
malcolm
27-10-2013, 10:04
Igår konstaterade jag att mitt mobilnummer är annulerat, har haft Telia via jobbet sedan åttiotalet men nu verkar det vara slut med det, kanske beroende på att jag varit sjukskriven flera år. Funderar på att åka och titta på en ny telefon idag men frågan är vad man skall välja, det blir hur som helst ingen värstingtelefon för 5/6-tusen utan någon billigare men vad?
Sedan vet jag inte om jag skall satsa på kontantkort eller abonnemang och jag är lika dåligt insatt när det gäller det också, sonen har Comviq kontant och det kanske är något att satsa på... Skulle vara intressant att höra vad ni andra har.
Huggorm
27-10-2013, 10:14
Kontantkort är bra, då slipper man vara bunden. Ringer man väldigt mycket lönar sig abonnemang, men jag tror få lyckas utnyttja de samtalspotterna.
malcolm
27-10-2013, 10:19
Funderar faktiskt på kontantkort eftersom jag inte ringer så mycket.
*Stintan*
27-10-2013, 10:45
Kontantkort är jättebra tycker jag som inte heller ringer så mycket. Bara man inte glömmer att fylla på Gillar inte alls att vara uppbunden av abonnemang. Knepigt med val av telefon idag tycker jag när det nästan bara satsas på Smartphones och Iphones . Har lite svårt för pekskärmar. Tänk på att om du köper en telefon genom en mobiloperatör så är telefonen låst till dom under viss tid.
Surfa runt o kolla de olika operatörernas abonnemang. Vill du ha en ny telefon är det mest praktiskt med abonnemang. För som Stintan säger, man måste komma ihåg att ladda kontantkortet. Gör man inte det så dör ju numret. Och smartphones ÄR roliga! Dom är så mycket mer än bara en telefon. Kameran tex. Eller möjligheten att googla. Det där med pekfingervalsen kommer man in i rätt snabbt. Jag hade tex svårt för sms förr eftersom jag inte var så bra på vilka bokstäver som fanns på vilka knappar. Nu funkar sms finfint. Lycka till i letandet, Malcolm. Ta tid på dig och fall inte för första bästa.
Comviq har ingen uppsägningstid! För 195Sek i månaden så har fria telefonsamtal SMS ,MMS och ett Gig i surf. DE övriga bolagen är väldigt lika förutom att du måste binda dig.
Telefonen är en smaksak och en kostnadsfråga. Själv har jag en samsung mini kostade 900SEK. Duger till mig!
Har själv telia kontant. Hade Comvic tidigare men mottagningen här var dålig.S killnaden mot comvic är att jag inte måste fylla på kortet inom en viss tidsgräns utan gör det bara när saldot närmar sig noll. Idag har ju t.ex Siba smartphone för bara 4-500 kr. Kontant är nog det billigaste, få telefonen för 1 kr det dyraste. Men allt beror väl på vad man efterfrågar.
*Stintan*
27-10-2013, 11:39
CITAT (Bee @ 27-10-2013, 11:03)  Surfa runt o kolla de olika operatörernas abonnemang. Vill du ha en ny telefon är det mest praktiskt med abonnemang. För som Stintan säger, man måste komma ihåg att ladda kontantkortet. Gör man inte det så dör ju numret. Och smartphones ÄR roliga! Dom är så mycket mer än bara en telefon. Kameran tex. Eller möjligheten att googla. Det där med pekfingervalsen kommer man in i rätt snabbt. Jag hade tex svårt för sms förr eftersom jag inte var så bra på vilka bokstäver som fanns på vilka knappar. Nu funkar sms finfint. Lycka till i letandet, Malcolm. Ta tid på dig och fall inte för första bästa. Numret dör inte om man inte laddat kontantkortet. Det går att ringa till telefonen men inte från. Den som inte är ute och rör på sig så mycket utan mest är hemma har ju inte så stor användning av att kunna surfa på nätet med en mobil men vill man kunna det så kan man köpa till surf om man har kontantkort. Jag har sett en Androidtelefon som har både pekskärm och en vanlig knappsats samt en kamera på 5mp. Ska själv kolla närmare på den. http://www.elgiganten.se/product/mobil-tel...martphone-svartDen finns dock inte i lager ännu hos dom.
Monarda
27-10-2013, 11:56
Den här telefonen har jag ganska nyligen börjat använda och jag är helnöjd med den. Tydliga och klara funktioner och med bra ljud, som är viktigt för mig. Kontantkort hos Telia. Kanske en pensionärstelefon, men so what! Har inget behov av en smartphone, smart kan jag vara själv  . http://www.elgiganten.se/product/mobil-tel...lefon-aubergine
Det beror på om du ska ha kontant eller abonemang. Har du fast telefoni, är kontantkort jättebra. Har du bara mobil, rekomenderar jag abonemang. Inte kul att sitta i tel. och pengarna tar slut mitt i samtalet.
*Stintan*
27-10-2013, 12:51
CITAT (pejori @ 27-10-2013, 12:19)  Det beror på om du ska ha kontant eller abonemang. Har du fast telefoni, är kontantkort jättebra. Har du bara mobil, rekomenderar jag abonemang. Inte kul att sitta i tel. och pengarna tar slut mitt i samtalet. Det har aldrig hänt mig under de 5 år jag haft kontantkort och ingen fast telefon. Hur lätt som helst att kolla hur mycket man har kvar att ringa för. Jag lyckades aldrig ringa upp potten då jag hade abonnemang.
Jag har ngt Conviq-abonnemang (Kompis?) där jag bara betalar 49:- i fast kostnad och sedan vad jag ringer för och det är ju inte direkt mycket särskilt som de flesta i min omgivning har Comviq och då betalar man bara 69 öre i öppningsavgift, sms kostnadsfria. Min räkning brukar hamna kring 80-90 kr/månad. Har också funderat på kontant ibland, särskilt som vi ju har ett fast abonnemang här hemma också.
skånepåg
27-10-2013, 13:51
Abonnemang är ju en smaksak men att kolla upp varje abonnents sida och kolla alla kartor var och hur många och hur långt ifrån alla olika master är är en bra idé för att få så bra teckning som möjligt, comviq använder jag själv med Fast Pris kontantkort men finns även som abonnemang så ringer man gratis till alla i 20 000 minuter och 20 000 sms och mms med olika datatrafik storlekar och ingen öppningsavgift från 145:- Smart telefoner är fiffiga och jäkligt bra att ha faktisk och rätt enkla att lära sig och finns till alla olika priserklasser, begagnat är också värt att titta på om man inte vill slänga ut flera tusentals kronor kan man hitta bra smarttelefoner för runt en tusing som kostade flera tusen för några år sen, knappsats telefoner finns ju fortfarande min mamma köpte en från Doro med de extra stora knapparna som man viker ihop för 1500:- och där är 5 megapixel kamera och de vanliga funktionerna så det är rätt överkomligt pris Samsung smarttelefoner tycker jag har enklast menysystem och lätta att lära sig men de har ju testexemplar i butiker som man kan bläddra igenom och kolla hur de ser ut och känns  Tillägg: Om man inte fyller på ett kontantkort på 12 månader så stängs numret och kortet blir ogiltigt så man får beställa ett nytt (med samma nummer man hade innan om man vill) men det är ju inte ofta man går utan att fylla på ett kontantkort på ett år, annars går det hur bra som helst att ringa till telefonen under den perioden men man kan inte ringa ut
Kanske OT men om man går över från ett abonnemang till kontant, får man behålla sitt nummer?
CITAT (Peztis @ 27-10-2013, 15:15)  Kanske OT men om man går över från ett abonnemang till kontant, får man behålla sitt nummer? Ja. CITAT (skånepåg @ 27-10-2013, 13:51)  Abonnemang är ju en smaksak men att kolla upp varje abonnents sida och kolla alla kartor var och hur många och hur långt ifrån alla olika master är är en bra idé för att få så bra teckning som möjligt, comviq använder jag själv med Fast Pris kontantkort men finns även som abonnemang så ringer man gratis till alla i 20 000 minuter och 20 000 sms och mms med olika datatrafik storlekar och ingen öppningsavgift från 145:- Smart telefoner är fiffiga och jäkligt bra att ha faktisk och rätt enkla att lära sig och finns till alla olika priserklasser, begagnat är också värt att titta på om man inte vill slänga ut flera tusentals kronor kan man hitta bra smarttelefoner för runt en tusing som kostade flera tusen för några år sen, knappsats telefoner finns ju fortfarande min mamma köpte en från Doro med de extra stora knapparna som man viker ihop för 1500:- och där är 5 megapixel kamera och de vanliga funktionerna så det är rätt överkomligt pris Samsung smarttelefoner tycker jag har enklast menysystem och lätta att lära sig men de har ju testexemplar i butiker som man kan bläddra igenom och kolla hur de ser ut och känns Tillägg: Om man inte fyller på ett kontantkort på 12 månader så stängs numret och kortet blir ogiltigt så man får beställa ett nytt (med samma nummer man hade innan om man vill) men det är ju inte ofta man går utan att fylla på ett kontantkort på ett år, annars går det hur bra som helst att ringa till telefonen under den perioden men man kan inte ringa ut  Det har jag lyckats med... Två gånger till och med.
Jag har en Samsung smartphone - med Telia kontantkort. Vill nog påstå att det är telefonen som behärskar mig och inte tvärt om ... tyvärr.
malarmaster
27-10-2013, 18:22
jag har kontantkort trots att jag driver företag. Anledning? avskyr fasta kostnader. det beror ju på hur mycket du använder telefonen. min används nästan uteslutande till att ta emot samtal,mina telefonkostnader är c.a 100 kr i månaden övrig kommunikation går över min fasta dator (mejl) också den med kontantkort ladda är enkelt över internetbank. nej, telefonen dör inte om kortet är tomt,det går att ringa till. min telefon är en nokia.inköpt på elgiganten för 450:-,det finns alltid äldre billiga modeller. använder du telefon mycket,surfar m.m är nog ett fast abbonemang bättre. ulf
CITAT (gunsta @ 27-10-2013, 16:38) 1666982[/url]'] Jag har en Samsung smartphone - med Telia kontantkort. Vill nog påstå att det är telefonen som behärskar mig och inte tvärt om ... tyvärr. Det där kommer du över snart! Jag gjorde som sonen sa och la ett par timmar på att sitta o "leka" med den. Väl använd tid. Min telefon är nu snar två år gammal och jag har inga planer på att byta. Den är så bra (Sony experia ). Jag har laddat ner en massa appar, bl.a. Hitta.se som är suveränt när nån ringer. Finns inte personen i minkontaktlista får jag upp namnet direkt. Vet inte om det funkar med iPhone, det funkar inte på iPad:en. Sen är det himla kul att spela Candy Crush  samt appen där man kan kolla "bompengarna" - men Gud, vad heter det nu igen! Jo, trängselskatten heter det ju. I allafalll, det kan man kolla.
malcolm
30-10-2013, 12:59
Har beställt ett Comviq kontantkort nu, väntar med telefonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|