På vår trädgård står det sedan tidigare ett ganska stort växthus som är egenbyggt av tidigare ägare. Södersidan är gjord av sådandär veckad plasttak som inte släpper igenom solljus direkt utan skyddar lite, samma med taket. Norrsidan består av dörren och hela den kortsidan är trä. Lämnar öst och vär långsidorna då som är glas med den avskiljare i mitten så det är liksom fyra rutor på höjd, delade i två.
Två trubbel med konstruktionen som för övrigt är stabil:
Flera av de nedersta rutorna är borta eller sönder.
Det finns bara möjlighet att vädra växthuset genom att öppna dörren, inga andra öppningar finns.''
Eftersom jag inte vet hur duktig jag är på att sköta växthus men vill prova tänker jag mig att jag inför våren skall fixa till detta så det går att använda men vill inte lägga ned onödiga pengat på det så funderingen är om jag kan ta bort de skadade glaspartierna och ersätta dem med byggplast?
Jag tänker att jag använder häftpistol och stämplar fast plasten från utsidan. Spikar jag är jag rädd att fler rutor går sönder eller ramlar ned. Är detta ett lämpligt alternativ och vad för trubbel kan detta medföra för det som skall odlas? Kommer det bli för varmt med platsen? Kommer det inte bli tillräckligt varmt med plasten? Vad annars finns för bra lösningar? Jag kommer INTE ersätta de trasiga ruorna för planen är att köpa ett nytt växthus om jag kan odla i detta och det är kul.
Hej
Jag tycker om att du kan ordna den, om du tänker bra och går på olika växthus marknad och se på hur de gör sina växt hus, Bauhaus har många, för min råd kan du använder skruvar istället för spikar, och du kan välja bra plast som kan passera bra värme och ljus, och se om du behöver ordna mera fönster.
Obs
Du kan använda special bultar, bultar som kan inte lösa om det kommer mycket storm.
Jag vet att detta kräver mycket jobb, men på slutet kan man få bra resultat.
H.Bassam
För att svara på din fråga, ja man kan sätta mjuk plast i stället för att sätta dit nya rutor eller t ex kanalplast.
Försök att få tag i uv-beständig plast för annars kommer det att bli dåligt rätt fort. Finns många som bygger hela sina växthus på detta sättet.
Risken med att häfta fast plasten är dock att det kan rivas sönder när det blåser och slår i plasten. Förstår att du inte vill hamra men vågar du borra? För då skulle du kunna klämma fast plasten genom att borra en list över, då sprider du belastningen. Men å andra sidan, för en säsong eller två och endast några rutor så kanske det är enklare häfta om plasten...
Det där med ventilationen är en annan femma. Och ja, du har helt rätt i att dörren inte räcker, du behöver ha ventilation i taket eftersom det är där värmen är. Så där behöver du nog ta och snickra till lite... Ligger takplasten på några stommar? Skulle du kunna såga av en av plastskivorna, bygga en fyrkant som du häftar fast plast (lättare i vikt än den korrugerade plasten), sätta två gångjärn i taknocken och i luckan och sedan en plankbit som gör att luckan inte rasar nedåt? Du behöver också något som håller rutan uppe. Hoppas du förstår hur jag menar...
Jag köper helt ditt resonemang med att inte lägga för mycket pengar och energi för något man vill testa och se om det är värt det.
Det egenbygda som stod på vår tomt när vi flyttade hit var lite i samma stuk som ditt men med skillnaden att det bara var 6 kvm stort. Jisses vad varmt det var där inne, gick inte att odla nästan något.
Glöm inte att sätta in en bra sittplats också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.