Pernilla i villa
Hej!

Jag har hittills hållit rådjuren från grönsakslandet med hjälp av parasollfötter med 45 x 45 reglar i och Allox rådjursnät runtom. Har nu börjat fundera över en mer bestående lösning. Istället för att sätta ned stolpskor/jordankare och reglar för att fästa eventuellt staket/armeringsmatta i, har jag fungerat på ogenomtränglig häck.

En häck av Berberis eller Hagtorn borde väl hålla rådjuren på avstånd. Är det någon som prövat detta? Tänker att det förvisso tar några år att få upp höjd, men att det kan vara fint med en häck istället för ett högt staket i trädgården.

Alla tankar, råd och erfarenheter emottages tacksamt!

Vänligen, Pernilla
kerstinbern
Hagtorn kan beskäras och formas enkelt, den blir också högre. Problemet kan vara att den skuggar och den får inte planteras alltför nära odlingen.

Det går att föröka hagtorn med frö/kärnor, men då måste de stratifieras genom att både mixas och frysas, se 12 min i denna video

http://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven/bondero...retro-3/#!/
Pernilla i villa
Hej och tack för svar och film!

Ja, jag har också tänkt på det där med skuggning. Men om området är tillräckligt stort med en gång mellan häck och odling kanske inte skuggan blir överhängande. Jag tänker att en häck på 150 - 180 cm borde räcka i höjd, särskilt om den är taggig! Tål att funderas vidare på!
Peztis
Av erfarenhet, tänk om!

Jag sitter här med amerikansk hagtorn utmed hela vägen och jag AVSKYR den! Visst, den är vacker med sina vita blommor, röda bär och fina höstfärger. Men taggarna! De är 7 cm långa och punkterar händer, fötter, skor, skottkärrehkul och bildäck.

Dessutom sprider den sig och växer infernaliskt mycket och gissa hur kul det är att klippa den där taggmonstret? Inte särskilt så därför är den väl fem meter hög nu på sina ställen.

Rådjuren då? Funkar det som skydd? Inte nämnvärt, de har gjort en stig där det är några plantor som är lite svagare.

Vanlig hagtorn har jag ingen erfarenhet av men tippar på att den kan sprida sig den med, har för mig det är så.

Berberis är en otroligt vacker växt men jag skulle aldrig plantera den där jag kommer i närheten och behöver klippa gräs eller dra ogräs. Hemska buskar! Och sprider sig kopiöst med sina vackra bär. Och rådjuren skuttar säkert bara över dem med ett elegant hopp för de blir ju inte särskilt höga.

Oj! Vilket utbrott! biggrin.gif Sorry...

Men som du förstår så skulle jag inte rekommendera att plantera in taggbuskar för jag tror inte det håller rådjuren borta. Och du - eller nästa ägare - kommer att svära om några år.
Pernilla i villa
Hej Peztis!
Ja det var ord och inga visor rolleyes.gif men det är precis det här jag behöver höra. Fick mig även ett gott skratt! Tack!

Ja det blir väl till att slå upp någon form av staket i alla fall!
jaj-51
Jag har haft en häck av berberis ... hemskt och taggarna är nog lite giftiga också.
Vedervärdigt.
Pappa tog bort en hagtornshäck när vi var små har hört flera historier om eländet ...

På tal om taggiga hinder så finns ju björnbärs snår.
Men de är väl lika eländigt till att breda ut sig förstås.

En tanke spaljera taggiga rosor ... blir väl inga rosor när rådjuren smaskar i sig knopparna biggrin.gif
kerstinbern
CITAT (Peztis @ 28-10-2013, 17:24) *
Av erfarenhet, tänk om!

Jag sitter här med amerikansk hagtorn utmed hela vägen och jag AVSKYR den! Visst, den är vacker med sina vita blommor, röda bär och fina höstfärger. Men taggarna! De är 7 cm långa och punkterar händer, fötter, skor, skottkärrehkul och bildäck.

Dessutom sprider den sig och växer infernaliskt mycket och gissa hur kul det är att klippa den där taggmonstret? Inte särskilt så därför är den väl fem meter hög nu på sina ställen.

Rådjuren då? Funkar det som skydd? Inte nämnvärt, de har gjort en stig där det är några plantor som är lite svagare.

Vanlig hagtorn har jag ingen erfarenhet av men tippar på att den kan sprida sig den med, har för mig det är så.

Berberis är en otroligt vacker växt men jag skulle aldrig plantera den där jag kommer i närheten och behöver klippa gräs eller dra ogräs. Hemska buskar! Och sprider sig kopiöst med sina vackra bär. Och rådjuren skuttar säkert bara över dem med ett elegant hopp för de blir ju inte särskilt höga.

Oj! Vilket utbrott! biggrin.gif Sorry...

Men som du förstår så skulle jag inte rekommendera att plantera in taggbuskar för jag tror inte det håller rådjuren borta. Och du - eller nästa ägare - kommer att svära om några år.

Du tycker ju uppenbarligen inte om taggiga växter, men du behöver ju inte hitta på fakta för det? Varken hagtorn eller berberis sprider sig speciellt mycket. Om man lyckas plantera hagtornsplantor så långt i från varandra att rådjur kan gå mellan dem så stoppar de naturligtvis inte rådjuren, men just för att man kan forma dem precis som man vill så fungerar taggiga häckar mycket bra som hinder för både tama och vilda djur. Så används de både i Afrika (t ex Masajerna) och i Storbritannien.

Berberis blir över 2 m höga, jag har då inte sett rådjur som hoppar så högt? Däremot blir ju inte häckberberis så hög, men den har vi väl inte diskuterat?
Peztis
Jag har inget emot taggiga växter men de ska vara på rätt ställe. Och att inringa tomten skulle jag inte göra - vis av MIN erfarenhet.

Och vaddå hitta på fakta!? Vi hade berberis hemma hos mina föräldrar och visst sprider den sig, hittade småplantor över hela trädgården. Det är MIN erfarenhet.

Och om plantorna blir lite glesa för att sorken har varit där och gnagt så blir de lite svagare där och då passar rådjuren på att göra en passage där enligt MIN erfarenhet.

MIN erfarenhet är att när man pratar och tänker på berberis så är det inte tvåmeters buskar utan man tänker på dem som är kanske 70-100 cm höga, kvarlevor från 70-talet och i allmänna planteringar. Men visst kan de växa sig stora.

Och jag skrev att jag inte visste om vanlig hagtorn sprider sig, men min amerikanska gör det i alla fall. Så jag har inte skrivit ATT den gör det.

Jag har bara skrivit om MINA erfarenheter.
Bassam
Hej

jag tycker om man satsa på bra staket istället.
H.Bassam
Gossen Ruda
Det räcker med en tät häck som bara behöver vara en meter hög. Rådjur och andra djur hoppar ALDRIG öven en häck som de inte kan se över/igenom. Jag har en buxbomhäck på 60 cm som ingår i mitt kattstaket och ingen katt har hoppat över. Däremot har jag sett en katt som tar sig över grinden som är över 1 meter genom att landa på överliggaren. Det har jag stoppat nu. Så en tät spireahäck duger exempelvis. För att stoppa genomträngningar tills den blivit tät nog kan man spänna trådar i häcken.
Pernilla i villa
TACK alla för era svar!

Det slutgiltiga beslutet är ännu inte taget, men jag har fått en del att tänka på tack vare era inlägg. Jag får helt enkelt återkomma när jag bestämt mig, prövat och är vis av erfarenhet rolleyes.gif

Pernilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon