Anemone nebulosa
Hej, undrar bara över en sak: Har en benjaminfikus som står ganska långt in i rummet på ett litet skåp och jag vill nog flytta på den till en ljusare plats, den står lite mörkt. Men jag vet att de kan vara lite kinkiga, för en gång när jag flyttade den så tappade den nästan alla blad. Frågan är om den skulle göra det nu? Om jag ställer den vid ett fönster eller på en något ljusare plats i rummet... Har läst en del om hur den vill ha det och kan bete sig och det inkluderat egna erfarenheter, men frågar här ändå för att jag är så nojig. Experter, vad säger ni? smile.gif
Bassam
Hej
De tappar blad om de saknar ljus och vatten, så kan du vattna dem om du känner att jorden blir torr, och för säkerhetskull kan du lägga extra ljus på ny plats.
H.Bassam
CillaM
CITAT (Anemone nebulosa @ 28-10-2013, 13:52) *
Hej, undrar bara över en sak: Har en benjaminfikus som står ganska långt in i rummet på ett litet skåp och jag vill nog flytta på den till en ljusare plats, den står lite mörkt. Men jag vet att de kan vara lite kinkiga, för en gång när jag flyttade den så tappade den nästan alla blad. Frågan är om den skulle göra det nu? Om jag ställer den vid ett fönster eller på en något ljusare plats i rummet... Har läst en del om hur den vill ha det och kan bete sig och det inkluderat egna erfarenheter, men frågar här ändå för att jag är så nojig. Experter, vad säger ni? smile.gif

som sagt de kan vara ganska så kinkiga men om du flyttar den til ljusare plats så tror jag knappast att de protesterar mer än att de ger nya blad om de tappar de gamla. Ett sätt efter ett tag i ljuset kan vara att beskära ytterst lite de små grenar som tappat blad för att stimulera till nysättning av blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon