Anemone nebulosa
Har plockat av årets vinteräppelskörd och har de nu stående inne i rumstemperatur i en korg, då jag varken har jordkällare eller balkong. Funkar det bra att lagra vinteräpplen (Ingrid Marie) i kylen? Som de är eller slå in i papper eller lägga i pappers-/kompostpåsar? Och i en grönsakslåda i plast som brukar finnas i nedre delen av en kyl.
Någon som gjort så? Funkar det, eller mognar äpplena snabbt, alternativt möglar?

Tacksam för svar.

Hälsningar Orolig äppelmamma
Eva i Västerås
Min sambo hittade någonstans att man kan lägga äpplen i täta plastpåsar, 4-5 i varje, knyta igen och lägga kallt. Dom håller sig inte länge, men jag har testat och har hittills, på 1 månad förlorat 2 äpplen (Ingrid Marie) av ett 40-tal. Och då var det mycket monila och fula äpplen på trädet.
Jag sköljde av äpplena så gott det gick, torkade dom och packade dom. Dom har mognat fint, men det håller nog inte att lagra hela vintern. De äpplen som delat påse med de som blev dåliga sköljde jag av en gång till innan jag lade fram dom. Dom såg fina ut trots dålig granne.
I morse var det 8 äpplen kvar, och jag hinner förhoppningsvis få med mig något till lunch imorgon.
Bassam
Hej
att lägga dem äpplen i täta plastpåsar utan hål är fel, och stor risk till svamp sjuk dem, om vi ser på äpple som säljer i affären, de lägga dem i kyla men inte täta, och påse som innehåller dem har flera hål. och de behöver byte luft till frisk luft under tiden.
H.Bassam
Chili Linkan
Äpplena i affären har dock inte problemet med långtids lagring.
Eva i Västerås
Vi har inga vettiga lagringsplatser, så det var endera prova något, vad som helst, äta omogna tråkiga äpplen eller låta dom skrumpna i rumstemperatur.
Notera, att jag inte sagt att det går lagra äpplena över vintern på detta sätt. Men en månad och kanske två verkar gå alldeles utmärkt, och äpplena har hunnit mogna riktigt fint. Kanske till och med fortare, eftersom etylengasen stängts in.
Jag sög ur luften ordentligt innan jag stängde påsarna. Det kan kanske vara värt att notera.
Jag sköljde också av äpplena och torkade dom innan jag "påsade" dom.

Om det är fel eller inte vet jag inte, men det fungerade i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon