Hej hej!
Jag är ny här på forumet och skulle behöva lite råd

Jag har tänkt börja odla lite inomhus nu över vintern. Inget fancy utan basilika, gräslök och persilja. Men behöver de ha värme över 20 grader? Jag har hört att man kan använda LED nu under denna mörka årstid då solen skiner med sin frånvaro, men måste det vara en viss styrka då?
Tack på förhand!
Hej
Det är bra om du gör detta, på grund av solen som finns nu räcker inte till dem.
H.Bassam
Eva i Västerås
30-10-2013, 11:13
Ljustillskott är viktigare än värme, utom för basilika som är riktigt känslig.
Och JA, det måste vara tillräckligt MYCKET ljus, nära växterna, gärna skärmat med reflektorer så att växterna får mesta möjliga, bara inte så inte växterna bränns.
Chili Linkan
03-11-2013, 07:00
Det bästa kan vara att du har dem i ett soligt fönster (om än få timmar) ihop med tilläggs belysning framför allt dem mörka timmarna 12-16h per dag är lagom.
Tänk på att köpa ljus med färgspektrum avsett för växter, annars hjälper belysning föga.
Dem billiga och gångbara alternativen är lysrör, LED och lågenergilampor. Dock kan LED vara lite väl dyra i inköp, dock är dessa fria från kvicksilver vilket inte dem andra två är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.