rosennosen
30-10-2013, 06:17
Jag bor i östra Småland och tänkte plantera ett valnötsträd men börjar undra om det är för sent nu?
Huggorm
30-10-2013, 06:23
Nej, det går ännu bra. Bara trädet är invintrat och inte nyinkommet från Holland och tror det är en månad kvar av sommaren. Men när man köper träd så här sent på året får man kolla när man planterar att det inte är rotsnurr i krukan, alltså att rötterna växt varv på varv runt botten. I sådana fall får man försöka reda ut det vid planteringen.
rosennosen
31-10-2013, 06:51
Tack, Huggorm!
Hej
Det kan man plantera året runt på grund att under plantering växter förlorar inte någon rötter.
H.Bassam
rosennosen
01-11-2013, 07:08
Hassam: hur menar du?
Huggorm
01-11-2013, 08:42
Om man bortser från att snö och tjäle gör det svårt att gräva på vintern så går det att plantera hela året
rosennosen
01-11-2013, 19:37
Ska jag vattna som vanligt?
Huggorm
01-11-2013, 20:20
Det behövs inte förrän våren. Möjligen lite vid planteringen men jag tror jorden är mättad med vatten i alla fall i större delen av landet just nu
Hej rosennosen
Obs
Jag heter Bassam, men när jag skriver H.Bassam, jag menar på H, Att jag har hortonom högskola utbildning.
Nu jag menar att när man planterar växter, växter förlora ingen rötter, så kan vi plantera året runt,
för att växter har tillräckligt rötter som kan suga tillräckligt vatten till växter.
men när man gör omplantering, växter förlorar många rötter, så vi tycker att planterar på viss tider.
H.Bassam
rosennosen
04-11-2013, 02:32
Tack Huggorm - det var så jag tänkte

Nu är det gjort och våren kan komma när den vill!
Tack Bassam! Jag ska inte skriva fel namn fler gånger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.