Anemone nebulosa
Hej!

Har lite halvtrista tomatplantor (ryska sorterna: Yantarnyi och Sibirjak) sådda i våras som jag odlade på prov inomhus (har ingen balkong) men som det inte gick så bra med pga den varma sommaren och torra inomhusluften, att de såklart fick spinnkvalster....Därmed ställde jag tillslut ut dem lite senare under sommaren för att bli av med otygen, och det verkar som det blev jag, men plantorna tog ju ganska mycket stryk innandess och det väldigt snabbt... Nu så här mitt i hösten har jag nyligen tagit in dem igen och funderar på dels att klippa ner dem lite grann och dels försöka rota sticklingar men också behålla "modersplantorna". Hur skulle ni gjort? Har tyvärr ingen sån där exemplarisk sval och ljus plats à la källarfönster eller förstukvist som man alltid verkar behöva, så ha med det i beräkningen när ni svarar... (Har förresten även lite chiliplantor som frågeställningen också kan få inbegripa..)
kentbra
Att odla Tomater, Chili och andra grönsaker inomhus och året om är inte omöjligt.
Ganska lätt egentligen. Det man bör tönka på är att luften inne är ofta mycket torrare och så behöver de extra ljus.
Enklast är att odla dem i hydrokulturer med extraljus. då har man löst båda problemen.

Annara använd ett badlja som fat, lägg i ett par tegelstenar så krukan kommer upp ur vattnet och ge extraljus.
Inget märkvärdigt.
Vanlig rumstemperatur fungerar bra och kan man få till en nattsänknbing är det bättre.
Peztis
Undrar om det inte skulle fungera bra att klippa av några sticklingar och stoppa i ett vattenglas? Får de rötter kan du sedan stoppa ned dem i jord, ta nya sticklingar när de har etablerat sig och på så sätt hålla plantorna i liv.

Tomater får väldigt lätt rötter så det borde inte vara något problem att föröka med sticklingar.
kerstinbern
Det går att ta sticklingar, men de skall i så fall sättas i sandblandad jord
jaj-51
Sticklingar från tomater rotar sig fort och lätt i vanlig jord.
Behövde några extraplantor så "tjuvarna" kom väl till pass smile.gif
Jag har inte provat i vatten.
Peztis
Som sagt, det är lätt att få rötter på dem så om du stoppar i vatten, jord, sandblandning, kompost, spagnum osv spelar nog inte någon större roll. Lite som kärleksört, de är ena hejare på att få rötter! biggrin.gif

Men tomater är lite känsliga vad gäller förhållande värme och ljus. Det bästa är som du själv nämner att ha den lilla plantan under extrabelysning där du kan hålla en temp kring 18 grader, annars blir de rangliga och går lättare av. Ljuset är väldigt viktigt men det funkar bra att ha en starkare lågenergilampa någon dm över, du behöver inte köpa speciella lampor även om resultatet troligen blir bättre med speciellt anpassad belysning.
Bassam

Hej
Jag tycker att du kan pröva lägga sticklingarna på olika sätt samtidigt.

H. Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon