| |
CITAT (JOLE @ 29-03-2003, 16:38) Har du provat denna dvärgvariant? blir det blommor redan andra året? Blir det god frukt? Visst har jag det och ja den blommar redan under andra året. Frukterna är dock mycket mindre i storleken och mycket syrligare i smaken än dom du köper i affären. Skulle inte rekomendera dem för invärtes bruk.  De är mest vackra att se på.
CITAT (JOLE @ 28-03-2003, 17:17) Granatäpple!!
Många säger att et inte passar att odal i kruka, senast på gröna rums säsongspremiär från Lund otaniska trädgård. Mitt frösådda granatäpple är ett av mina finaste träd. Stora vackra blommor 8se signaturbild) och god frukt. Prova något av nedanstående tipps: Granatäpple, guava, passionsfrukt, trädtomat. Har frösådda plantor av Granatäpple och Tamarillo (trädtomat) dom är dock fortfarande mkt unga men tamarillon utvecklas fint men jag tror mest på granatäpplet som krukväxt, dels för att den förmodligen tål innomhusklimatet bättre än tamarillon och dels för att den helt enkelt ser snyggare ut. Berätta hur din trädtomatplanta utvecklats (om du har någon vs)
jag håller med om att granatäpple är en bättrekrukväxt. Trädet blir bara vackrare och vackrae ju äldre det blir. Trädtomat är också roligt att odla eftersom man kan få ganska stor skörd. En trädtomat kanske man kan ha i tre år men sen kan man ta sticklingar på sensommar eller höst för att få en behändig planta att odla vidare. Jag har sticklingsförökade trädtomater. De är bra för dom håller sig ganska små (under en meter). Frösådda trädtomater ränner iväg till mellan tre och fyra meter redan andra året.
Ingrid på Västkusten
31-03-2003, 07:18
Har odlat dvärggranatäpplet själv och tyckte inte helelr den avr nån höjdare - men fin är den :-)
Guavaplantor har jag i växthuset och skall få ltie större krukor i år kanske ;-)
Nån som har testat 'Natal Plum' - Carissa macrocarpa?
Min erfarenhet av trädtpmater är att plantorna blir så förtvivlat stooooooora och drar till sig allsköns ohyra. Precis som Du skrev Johan :-(
I år ha rjag skaffat frön till peppino - attans jag borde ju SÅ dem NU!!!!!! Kom jag på preciiis !!!
Och på passiflora-fronten, mina P antioquiensis gror hur fiint somhelst just nu ;-) I'm happy!!
Hälsar Ingrid
Dan i Nacka
31-03-2003, 15:02
En fruktbärande 'Natal Plum' köpte jag i kruka för två år sedan. Plantan verkar lätt att forma och bör kunna bli en fin krukväxt med tiden. Den blommade även förra sommaren men ville då inte sätta någon frukt. Någon som vet ifall man behöver ytterligare hon/hanplanta för pollineringen?
Vänliga hälsningar
Dan
Hallå! För 1 år sedan sådde jag ett frö från granatäpple. Det växte bra under hela sommaren och blev ungefär 40 cm högt. Under hösten gulnade alla blad utom ett tappert blad, som fortfarande är grönt och sitter i toppen. Jag skrapade lite på stammen och det var grönt innanför. Så vissa livstecken finns ju + det gröna bladet.
Är granatäpple lövfällande? Hur stor är chansen att det får fart igen till våren?
MRLINDELL
03-01-2004, 21:47
Hur man odlar KOKOS ?? . o O (Vilka NÖTTER) lixom.
Det finns många exotiska växter med frukter man kan prova på men det är som sagt svårt ibland. Själv har jag en önskan om att sätta Litche som smakar helt otroligt.
lilla mamma
03-01-2004, 23:05
hoho Alltså nu alltså, nu ska här ifrågasättas.. Alla zon 1,2 Jag bor ju där jag bor i zon3-4, i kristinehamn pratar vi nu. Ni vet, där de har den där misshandlade kvinnan som betongstaty ute i skärgården. Vi i familjen kallar henne för totempålen. Varför? Alla fulla yngre och äldre individet dansar runt på sommarn På vårt gamla mentalsjukhus växer det ett gammalt, gammalt valnötsträd, där bland alla gamla hus finns det purfärska nötter att hämta på hösten. Det passar väl bra att Picasso valde Kristinehamn med sitt mentalsjukhus, för som han målade och skulpterade måste han ha varit psykotisk. anita
Eivor på Väddö
04-01-2004, 00:00
Om dadlar - jag planterade några kärnor för några år sedan (20 kanske). Efter 4-5 månader stack det upp smala blad, som sen växte väldigt lång-samt, som andra här har framhållit. Det kan ta uppemot ett år innan dadel-kärnor gror. Jag har nu en ny omgång kärnor i jorden. De har först fått ligga i vatten flera veckor (byt ibland) och står nu i jord. Få se vad det blir. För två år sedan köpte jag svart valnöt från Impecta. Jag fick ett litet skott som tog sig. det stod ute hela sommaren, täcktes nog för vintern och blev sommaren 2003 ca 30 cm högt. Hoppas det klarar den här vintern också, jag kan inte förvara det inomhus om det blir ett träd. Lycka till med era sådder hälsar Eivor på Väddö
jag köppte en färsk dadel för 2 månader sen och satt ner kärna i jorden med en plast påse över så hade jag inte platts för den någon stans så jag stälde den ovan på min fönster lampa av misstag så det blev värme under i från på krukan o vipps så har det kommit upp en grön växt för 2 veckor sen  men den tar lång tid på sig att växa verkar de som.ja har satt citron för 1 år sen också och i år apelsin som har kommit upp men de blir säkert adrig några frukter
CITAT (MRLINDELL @ 03-01-2004, 22:47) Hur man odlar KOKOS ?? . o O (Vilka NÖTTER) lixom.
Det finns många exotiska växter med frukter man kan prova på men det är som sagt svårt ibland. Själv har jag en önskan om att sätta Litche som smakar helt otroligt. Hej jag har lyckats plantera litchie.... det är faktiskt väldigt enkelt. Det finns en bild på den i mitt album ( från födseln) JAg planterade en förra året också... men den klarade inte vintern... /Joli
Oh, kul tråd!
Jag har köpt macadamia-nöt från Impecta, men inte sått dem än. Är det någon som provat dessa?
K.
den lilla bladlusen
13-05-2005, 16:36
CITAT (Tyr @ 03-01-2004, 15:52) Hallå! För 1 år sedan sådde jag ett frö från granatäpple. Det växte bra under hela sommaren och blev ungefär 40 cm högt. Under hösten gulnade alla blad utom ett tappert blad, som fortfarande är grönt och sitter i toppen. Jag skrapade lite på stammen och det var grönt innanför. Så vissa livstecken finns ju + det gröna bladet.
Är granatäpple lövfällande? Hur stor är chansen att det får fart igen till våren? Jag sådde granatäpple i vintras, ställde ut dem tidigt i vår (ca 1 dm höga). De vissnade och fällde bladen av frosten. Men ni (i maj) så börjar det växa blad på dem igen
Hej.. titta gärna på mina inlägg här på sighten. rovar att odla många exotiska frukter... Angående dadel så kommer dom snällt, men växer fruktansvärt sakta.. man hinner bli less 10 gånger om innan dom kommer igång..  och när dom gör det så småningom tar det en evighet igen:) innan det börjar likna nått som är palmlikt.. angående fikon... KÖP ETT FÄRDIGT eller ta ett skott. Om du sår från frö får du ett orginal fikon träd. Dessa måste ha en speciell stekel som pollinerar blommorna så du får fikon. Du kan inte pollinera själv, alltså INGA ätbara fikon. Dom som säljs färdiga eller plantor dragna från skott är en speciell sort som sätter frukt UTAN pollinering av något slag. Pepino.. Köp en pepino i affären och sätt fröna. Köper du från tex impecta får du betala 25 Kr för 5 frön! betalar du lika mycket för 1 pepino fruk får du i alla fall 30-40.. och nån kommer väl upp... Samma sak med physalis.. Köp ett tråg med dom för 9.90 i närmsta affär.. då kan man slösa med fröna och slippa vara orolig de 10 frön man köpt i påse inte ska gro.. anvisningarna brukar vara dåliga... MVH Lurvig
hej på er! nu orkade jag inte läsa hela tråden, så det här kanske är onödig information. Jag har iår satt carambole och mango som har kommit upp och växer snällt. carambole plantorna ser riktigt lustiga ut. vad jag också provade sätta var kärnor av rambutan och fikon, men som inte kom upp .  men man kan ju inte lyckas med allt jämt mvh Jessica
Christoffer
15-05-2005, 14:58
Japansk mispel! Blir fina små träd, så fort de tittar fram ur kärnan!
Har köpt 10 frukter nu, vars kärnor jag ska sätta i dagarna...
Finns det NÅGON som lyckats driva upp Mangostan från frukt? Lär ska vara ett vackert träd i sin rätta miljö. Rambutan är en annan som är svår att få upp. Har någon lyckats? Fick en kärna att börja gro, men den började mögla och dog innan det kom upp något.
hej hittade denna tråd dden kankse inte är aktiv längre men om dadlarna så tåg det nån månad sen kom det upp en bladliknade sak dom tycker jag växer normalt fårt men sen stannar det upp å tar en väldigt lång tid men när dom är unga så måste man sprya dagligen och vattna mycket för mina dadlar som jag har nu som har ett blad på dom är jorden nästan vattensjuk å dom växer jätte bra äldre dom bler mindre vattning ska dom ha men om du vill ha en dadelpalm är det bätter att köpa en vuxen för det tar väldigt lång tid jag har en dadel som är min första som jag satte och har väl haft den nu i 2år den har fårtfarande gräsblad den har bara fått tre blad än så det tgar en tid inann man får en palm sak ifrån kärnan
BigDaddy
20-10-2009, 21:00
CITAT (flaxss @ 30-08-2005, 17:21)  hej hittade denna tråd dden kankse inte är aktiv längre men om dadlarna så tåg det nån månad sen kom det upp en bladliknade sak dom tycker jag växer normalt fårt men sen stannar det upp å tar en väldigt lång tid men när dom är unga så måste man sprya dagligen och vattna mycket för mina dadlar som jag har nu som har ett blad på dom är jorden nästan vattensjuk å dom växer jätte bra äldre dom bler mindre vattning ska dom ha men om du vill ha en dadelpalm är det bätter att köpa en vuxen för det tar väldigt lång tid jag har en dadel som är min första som jag satte och har väl haft den nu i 2år den har fårtfarande gräsblad den har bara fått tre blad än så det tgar en tid inann man får en palm sak ifrån kärnan Hehe  Hittade denna 6 år gamla tråden när jag sökte vidare på det vi pratade om, & såg att du vid detta tillfälle (4 år sedan för dig då det du skrev var så länge sedan) hade ett dadelträd. Har du det kvar ff? Verkar ju växa långsamt men det gör inget. Frågan ja...blev det fint & hur länge hade du det om du hivat det nu vill säga? Ngn bild?
CITAT (BigDaddy @ 20-10-2009, 22:00)  Hehe  Hittade denna 6 år gamla tråden när jag sökte vidare på det vi pratade om, & såg att du vid detta tillfälle (4 år sedan för dig då det du skrev var så länge sedan) hade ett dadelträd. Har du det kvar ff? Verkar ju växa långsamt men det gör inget. Frågan ja...blev det fint & hur länge hade du det om du hivat det nu vill säga? Ngn bild? så här såg dom ut 10dec 2006 http://image42.webshots.com/43/6/93/62/282...52NQLWgq_ph.jpgnågra i krukor och så en grupp på friland (nära vid krukan). därefter fick även dom i kruka samma öde som dom på friland. överlevde 1-3 vintrar på friland med skydd sedan finito med samtliga, några dog första vintern och sedan dog dom vartefter. nu har jag några kvar i krukor men träd är det ju inte utan bara små plantor. som jag inte tar så väl hand om då jag tycker dom är tråkiga/fula. har kvar dom ute än så dom har genomlidet -7c utan skydd så bladen har nog frusit på dom. fint ja fint, dom är inte jätte fina utan det är bara ''strån''. efter 10år får dom nog en synlig stam.
BigDaddy
20-10-2009, 21:21
Hehe  Ok Jag sätter mina i tristess då det inte finns mycket annat just nu att sätta, så får det bli som det blir. Verkar ju gå lite segt det där. Haha Tack iaf
CITAT (BigDaddy @ 20-10-2009, 22:21)  Hehe  Ok Jag sätter mina i tristess då det inte finns mycket annat just nu att sätta, så får det bli som det blir. Verkar ju gå lite segt det där. Haha Tack iaf det kommer bli fina palmer av dom med tiden. och dadelplamer får vackert silver/blå/gröna blad. http://www.plantoftheweek.org/week432.shtmlhttp://www.mgonlinestore.com/Dactylifera/dactylifera02.jpghttp://www.texaspalms.com/mtdp.jpg
BigDaddy
20-10-2009, 22:48
Ja jag har tålamod tror jag så det kan vara skoj.
CITAT (BigDaddy @ 20-10-2009, 23:48)  Ja jag har tålamod tror jag så det kan vara skoj.  nu till jul så säljs det ju mycket färska dadlar, så jag kanske skulle ta och så en ny omgång, du gav mig inspiration nu. eller kanske jag ska börja med att ta hand om dom där ute.
BigDaddy
20-10-2009, 22:55
CITAT (flaxss @ 20-10-2009, 23:53)  nu till jul så säljs det ju mycket färska dadlar, så jag kanske skulle ta och så en ny omgång, du gav mig inspiration nu. eller kanske jag ska börja med att ta hand om dom där ute.  Haha  Kör hårt!
smörbollen
13-11-2009, 23:28
Är det nån som vet om man får posta fröer hur som helst? Har en kompis som bor i Brazilien, kan det bli nåt strul i tullen om hon postar fröer till mig?
Jag planterade dadlar i våras, tror jag fick dadelskott på varenda kärna, har gett bort ett 10 tal planterade ca 30-40 och tror 95% blep planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|