En segdragen fråga detta med högsta höjd, som jag själv kollat upp då jag har elaka grannar......... som inte gillar mina barn och slänger sten och grenar in på min lilla radhustomt.
Jag har ringt och frågar och i Stockholm är högsta höjd för staket (det skall vara genombrutet) 1.10 cm från marken, och då får du bygga UTAN att fråga grannar, så länge du placerar staketet på DIN sida gränsen. En häck får vara hur hög som helst......
Detta gäller såvida du inte bor intill en korsning vid bilväg, gå gäller andra regler för höjd på häcken.
Att man måste ställa staketet en viss bit in på din egen tomt stämmer inte i Stockholm iallafall, så länge man håller sig under bygglovshöjd på staket (1.10), så behöver man inte fråga grannarna (såvida det inte står på deras sida tomtgränsen).
Jag skall smälla upp ett nätstaket av typ gunnebotyp, för villor, finns i mitt album under trädgårdsprojekt tror jag. En meter högt. Utmed detta staket skall jag sedan plantera bönor, ärtor och luktärtor, som är betydligt högre än en meter..............
Sedan kan grannarna sitta och sura över skuggan de får i sin trädgård!