angylp
Jag undrar hur högt staket man får bygga utan att behöva fråga om grannens tillåtelse ? Vet någon det ? Vem kan man fråga om man är osäker ?
MimE
Jag TROR 80 cm.

Sen vet jag inte om man automatiskt får bygga högre utan bygglov även om grannen ger sitt OK.

Kommunens byggnadsnämnd borde kunna svara.

/Mimmi
Quercus
en meter väl?
angylp
OK 80cm låter ju inte mycket som insynsskydd från grannen .... är det andra regler som gäller om man har häck istället ?

Om man förhöjer odlingsytan med någon form av bänk (t.ex. 60cm hög), skulle man få odla växtlighet som tillsammans med den förhöjda ytan blir ungefär 1,5 - 1,8 meter ?
Ralf
Som tidigare talare sagt, kolla med byggnadsnämndens tjänstemän. Det är olika tillämpningar i olika kommuner och till och med stadsdelar.

Det finns även regler om är hur höga staket och häckar får vara nära korsningar så att folk inte blir överkörda.

Staket mellan tomter som ej kräver bygglov ska man givetvis bygga i samråd med grannen.

Allt som är bygglovspliktigt skall grannar tillfrågas om. I de flesta kommuner får man själv skaffa sig ett intyg från sin granne, men i till exempel Täby där jag bor så vill kommunen själva fråga grannarna. Kanske har folk skrivit på under påtryckningar eller ej fått reda
MRLINDELL
Allt över 80 cm - 1 m räknas som PLANK (skiljer från kommun till kommun), enda undantaget är gunnbostaket, eller sk "nätstängsel". Man behöver grannens medgivande i rågång, annars minst 60 cm in på egna tomten, man kan dock "hämnas" grannen genom att sätta fula sidan utåt tongue.gif
Vill man bygga högre är det 4 m in på egna tomten som gäller och bygganmälan, max 2.40 högt.
angylp
Min sambo har nu ringt kommunen och det behövs bygglov för att ha plank vid tomtgränsen. Staket kan man däremot ha utan någon uttalad höjdgräns (tjänstemannen skulle återkomma men gjorde aldrig det). Leverande häck däremot finns ingen höjdbegränsning på.

Det är frågan om man ska satsa på stakett (vilket är ju ingen direkt insynsskydd) eller finns det något annat alternativ ? Grannen har ju redan små tujahäck som på sikt kan vara 4 meters hög. Så någonting som i framtiden ska klara av skuggan (i alla fall på morgonen och förmiddagen). Några idéer ?
Mi70
En segdragen fråga detta med högsta höjd, som jag själv kollat upp då jag har elaka grannar......... som inte gillar mina barn och slänger sten och grenar in på min lilla radhustomt.

Jag har ringt och frågar och i Stockholm är högsta höjd för staket (det skall vara genombrutet) 1.10 cm från marken, och då får du bygga UTAN att fråga grannar, så länge du placerar staketet på DIN sida gränsen. En häck får vara hur hög som helst...... rolleyes.gif

Detta gäller såvida du inte bor intill en korsning vid bilväg, gå gäller andra regler för höjd på häcken.

Att man måste ställa staketet en viss bit in på din egen tomt stämmer inte i Stockholm iallafall, så länge man håller sig under bygglovshöjd på staket (1.10), så behöver man inte fråga grannarna (såvida det inte står på deras sida tomtgränsen).

Jag skall smälla upp ett nätstaket av typ gunnebotyp, för villor, finns i mitt album under trädgårdsprojekt tror jag. En meter högt. Utmed detta staket skall jag sedan plantera bönor, ärtor och luktärtor, som är betydligt högre än en meter.............. laugh.gif

Sedan kan grannarna sitta och sura över skuggan de får i sin trädgård! mad.gif
MRLINDELL
En häck får inte alls vara hur hög som helst, då har du fått ett felaktigt råd av någon som inte kan.
Vid utfarter skall det vara fri sikt i 2.5 meter och max 80 cm högt. Vid hörntomter gäller motsvarande regel fast betydligt längre, 4 meter tror jag.
Detta finns att läsa i kommunens direktiv om barn & säkerhet, man kan bli bötfälld och även ställd till svars vid tillbud där häckar inte givit fri sikt.
På den egna tomten 60 cm in räknas ALLT (A L L T !!!!!) som "plank" över 1 meter, enda undantaget typ gunnbostaket eller "nätstängsel" som kommunerna har valt att klassifisera det.
Kolla med din bygglovsansvarige på din kommun.
Detta gäller tätort! Inom Stockholm har man ännu strängare regler pga mera trafik mm.

Folk som bygger "Barrikader" vill inte visa upp sin tomt. Till skillnad på de som anlägger härliga trädgårdar och vill visa upp sin vackra trädgård.

Barikader även kallat försynt "insynskydd" är helt ute.
Trädgårdsmannen
Hej,

Nu kanske jag har missat viss information som att ni kanske bor i exakt samma kommun, men jag har varit i kontakt med vår ansvarige kommungubbe och han har skriftligen faxat mig följande uppgifter vad gäller utan bygglov:

"Sätta upp plank i anslutning till uteplats eller yta som kan användas för dylikt ändamål. Planket får ha en högsta höjd på 180 cm och inte sträcka sig längre ut från byggnaden än 3 meter. Om planket skulle komma närmare tomgränsen än 4.5 meter måste du ha din grannes medgivande till detta."

På min fråga om max höjd på staket eller plank om grannen inte ger sitt tillstånd fick jag till svar att "om grannen inte ger sitt tillstånd har han stor möjlighet att om intresse finns från hans/hennes sida få rätt att kräva dig att ta ner staketet om det är över 1 meter högt, oavsett genombrutet eller ej, gäller även alla typer av häckar".

Men det viktiga är nog att inte jämföra regler utan att bara inrikta sig på vikten av att kontrollera vad som gäller exakt i den ort du/ni bor i.
Mi70
Detta är saxat från stadsbyggnadskontorets hemsida (se länk nedan)(stockholm). Den person jag pratade med där, sade också att häckar, såvida de INTE vetter mot en trafikerad gata eller ett hörn, har INGEN övre höjdgräns om man som jag bor utanför tullarna i en förort.

Man behöver bygglov och bygganmälan för att:
Uppföra
- mur högre än 0,5 m
- plank högre än 1,1 m

Fråga:
Jag vill sätta upp ett plank/staket i min tomtgräns. Kan jag göra det utan bygglov och utan att fråga grannen?

Svar:
Staket och plank bedöms i Stockholm olika utifrån tätheten och genomsynligheten.

Staket
Ett staket ska, till minst 50 % vara genombrutet med luft. Om brädorna är tjocka eller tvärställda ska det finnas 2/3 luft. Under dessa förutsättningar är staket ej bygglovspliktiga.

Plank
Plank är i stort sett täta och inte genomsiktliga, dvs består till mindre än hälften av luft. Plank är bygglovsfritt upp till en höjd från mark på 110 cm. En överliggare räknas inte in i höjden. Plank med högre höjd från mark än 110 cm kräver bygglov.

Om inte bygglov krävs för plank eller staket bör ändå berörd granne informeras.

Länk:
http://www.stockholm.se/templates/template...ategory_E_11686
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon