solqqvinna
31-10-2013, 15:20
Jag har flyttat och bor nu i lägenhet högt upp med stora fönster med massor av ljusinsläpp. I somras gick jag runt med vattenkanna mest hela tiden kändes det som. Trots ihärdigt vattnande så var det ett par trotjänare som inte klarade sig. Till saken hör att jag alltid haft lerkrukor till mina krukväxter, nu säger en del vänner till mig att varför planterar du inte i plastkrukor som håller fukten bättre?
Jag har ju ytterkrukor så de fula plastkrukorna (ja jag tycker dom är fula, lerkrukor däremot är vackra) kommer inte att synas.
Men andas inte rotsystemet bättre i lerkruka? Mår inte växter bättre i lerkruka?
Vad tycker ni andra? Om man bor som jag..ska man kanske ha plastkrukor då?
Jag har inte märkt någon som helst skillnad beroende på kruka, däremot märker jag att jag får större och finare rotsystem om jag blandar i något som gör jorden luftig, tex grov sand, eller det jag oftast använder nämligen Eldorados kattsand (brända lerkorn). Mina sukulenter har jag förövrigt planterade i ren kattsand och dom får så fina rotsystem att det pirrar i magen.
För att minska vattningsbehovet är plastkrukor som sagt bra, men jag har dessutom märkt att det är väldigt bra att täcka jorden med något som minskar vattnets avdunstning, jag brukar använda ett lager grovt grus eller barr, beroende på vad jag tycker blir snyggast. Men det skulle fungera lika bra med tex glaspärlor.
Jag har alla av min växter planterade i plastkrukor men med en del har jag lerkrukor som ytterkruka. Ser snyggt ut o funkar bra.
Plastkrukor.
- De är hållbara och tål frost.
- Fat i samma stil är vattentät (tegelfaten är inte vattentäta)
- Inga tråkiga utfällningar som behöver ständig "tvätt"
- Minskar avdunstningen och behöver därmed inte vattnas lika ofta
- Urvalet är jätte stort.
- vikten är lägre
En nackdelen är "vintervattning" det blir lätt blöt en bit ner i jorden.
CITAT (jaj-51 @ 01-11-2013, 08:14)

En nackdelen är "vintervattning" det blir lätt blöt en bit ner i jorden.
I min erfarenhet fungerar det bra att blanda i lite extra grus/sand i jorden man har i krukans undre halva för att undvika detta
Monarda
01-11-2013, 19:23
CITAT (addo @ 31-10-2013, 18:48)

Jag har inte märkt någon som helst skillnad beroende på kruka, däremot märker jag att jag får större och finare rotsystem om jag blandar i något som gör jorden luftig, tex grov sand, eller det jag oftast använder nämligen Eldorados kattsand (brända lerkorn). Mina sukulenter har jag förövrigt planterade i ren kattsand och dom får så fina rotsystem att det pirrar i magen.
För att minska vattningsbehovet är plastkrukor som sagt bra, men jag har dessutom märkt att det är väldigt bra att täcka jorden med något som minskar vattnets avdunstning, jag brukar använda ett lager grovt grus eller barr, beroende på vad jag tycker blir snyggast. Men det skulle fungera lika bra med tex glaspärlor.
Tack för tipset om kattsanden! Tidigare har jag använt små lecakulor som dock blivit svåra att få tag på och var rätt dyra, men det här blir ju samma sak.
Anna-Karin Lundberg
02-11-2013, 07:23
Blir det inte ler-gegga med kattsanden?
Inte om man använder rätt typ av kattsand. Den jag har erfarenhet (Coop X-tra) är bränd i hög temp och löses inte upp i vatten. (Eldorado verkar vara samma material från samma fabrik - bara olika etikett)
CITAT (teo @ 02-11-2013, 08:16)

Inte om man använder rätt typ av kattsand. Den jag har erfarenhet (Coop X-tra) är bränd i hög temp och löses inte upp i vatten. (Eldorado verkar vara samma material från samma fabrik - bara olika etikett)
vad jag kunde se så var det krukväxter du frågade om och inte uteväxter. lerkrukor andas ju väldigt bra och om du har dom i söderfönster förstår jag att du måste vattna jämt! det beror på vad det är för växt du ska ha i krukan men de flesta borde trivas i plastkrukor. du kanske ska testa att plantera i nån cm större kruka om krukan är för liten kanske? då räcker vattnet längre.
Chili Linkan
04-11-2013, 06:36
Jag kör lite blandad kompott, men har blivit så att växter som inte vill stå i vatten som kaktusar och suckulenter mestadels står i lerkrukor och övriga grönväxter står i plast krukor. Som Cilian säger tror jag ett problem kan vara att krukorna är väl små.
CITAT (teo @ 02-11-2013, 08:16)

Precis, jag har använt båda två med gott resultat.
CITAT (Chili Linkan @ 04-11-2013, 06:36)

Jag kör lite blandad kompott, men har blivit så att växter som inte vill stå i vatten som kaktusar och suckulenter mestadels står i lerkrukor och övriga grönväxter står i plast krukor. Som Cilian säger tror jag ett problem kan vara att krukorna är väl små.
Så gör jag också, mina suckulenter har aldrig funkat lika bra som efter att jag började sätta dem i lerkrukor med sandblandad jord. Nackdelen är väl att när man vattnar med kanna kan man bara vattna lite innan det rinner ut i botten och fatet rymmer inte mycket, vilket leder till pölar på fönsterbräda och golv. Så jag ställer dem i blöt i vasken så de suger åt sig ordenligt. Jorden torkar upp jättefort så de slipper stå blöta.
Jag tycker att det fungerar bäst med plastkrukor i mina stora vardagsrumsfönster som har sol fram till 17-18.00. Jag har vita ytterkrukor utanpå för de är inte så vackra i sig själv. I och för sig har jag oftast nerdraget när det är som varmast på sommaren annars bränns nästan bladen, men jag vattnar oftast alla mina krukväxter 2 ggr/v.
Jag använder nog mest plastkrukor - fast jag tycker att lerkrukor är mycket vackrare. Kattsandstipst var bra - det ska jag genast praktisera (jag har korkat nog använt 'svindyrt' akvariematerial). Nu blir det Eldorado eller X-tra. Tack
CITAT (gunsta @ 04-11-2013, 16:19)

Jag använder nog mest plastkrukor - fast jag tycker att lerkrukor är mycket vackrare. Kattsandstipst var bra - det ska jag genast praktisera (jag har korkat nog använt 'svindyrt' akvariematerial). Nu blir det Eldorado eller X-tra. Tack

Och jag som använt kattsand i akvarium
Jag lyckades köpa en hel säck pimpstensgrus (Hekla) som ofta används för kontorsväxter (där ett företag 'leasar' ut både växter och skötsel).
Anna-Karin Lundberg
06-11-2013, 07:18
Berätta mer om det där med kattsand i jorden, jag är nyfiken. Jag planterar om mina innekrukväxter ungefär vart annat år men har svårt att hitta blomjord som är bra. Det blir lätt en ihoptorkad torvkocka i mitten av krukan.
De krukor som funkar bäst för mig är faktiskt de där jag planterat rätt ned i ytterkrukan, för jag tycker det försvinner så mycket utrymme när man sätter en innerkruka i ytterkruka. Jag får passa med vattning förstås, ser på växten när den är törstig och vattnar bara då. De växter som står i krukor med hål i botten torkar ihop fort och när man vattnar rinner det bara rakt igenom och svämmar över på fatet. Såna växter kan man förstås sätta i en hink med vatten, men det blir spill och jobbigare att hantera än att vattna med kanna rätt i krukan.
Jag har så gott som aldrig ohyra eller växter som dör, tvärt om säger många som kommer hit att jag har så fina växter, så de verkar trivas med min behandling. Dock skulle jag vilja ha recept på bättre jord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.