Full version: Beskära kryptallar
Förgätmigej
Hej!

Jag är ny här på forumet och ställer min första fråga. Jag har några kryptallar som är 50 år gamla, de har emellanåt försummats när det gäller beskärningen. Nu skulle jag behöva minska höjden mer än med bara årsskottet. Hur gör man bäst?
Huggorm
Jag flyttar din tråd till avdelningen för buskar och träd, där kommer fler att se den.

Angående att skära i tall så får man aldrig skära längre in i en gren än att där finns barr. De skjuter inte nya skott från gammal ved så en gren utan barr kvar dör. Det samma gäller om man kapar stammen under lägsta levande gren. Men det är inte riktigt rätt årstid nu, du borde vänta till vårvintern eller ännu hellre juli-september
kerstinbern
Har de blivit alltför stora så kan det alltså vara bättre att ta bort dem, det är ofta den bästa lösningen när något växt sig alltför stort.

Foto med illustration om hur mycket som önskas beskäras hjälper också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon