Full version: Rondellernas stad
jaj-51
Göteborg är rondell tätaste staden i Sverige.
En rondell får man för 3 till 20 miljoner.

Vad tycks om alla dessa cirkulationsplatser?

GT

Huggorm
På vissa ställen är de bra, på andra ställen förstör de trafikflödet helt, inte minst när stora lastbilar skall försöka tråckla sig igenom. Allra värst är det väll för utryckningsfordon som brandbilar och ambulanser.
Tapio
Halaj!

Det beror ju lite på vad de ersätter. Ersätter de en korsning med rödljus är de bra.
Ersätter de en fyrvägskorsning med trafik i mest bara en riktning är de kass.
Men visst har de gått bananas med rondeller i Gbg. Tuvevägen är ett gott exempel.
Korsningen Tuvevägen/Finlandsvägen hade förut rödljus. Nu en rondell. Jättebra! Nu flyter det på bättre. Men kör norrut, mot Säve. Helt plötsligt, och helt omotiverat är det en rondell där! Och när du tråcklat dig förbi den, och kör vidare kommer det en till!
Hur många bilar kan man tänka sig kommer från Tuveliden/Skogomevägen på en dag? 5 st?
Det är fullständigt idiotiskt att bryta trafikrytmen för dem på Tuvevägen när det ändå inte kommer några bilar, knappt, till korsningen!

Förresten, det är väl ingen som har missat roundabouten i England, som har fem små satellitrondeller runt om en stor i mitten?:
http://www.amusingplanet.com/2012/06/magic...indon-most.html

//T
Gossen Ruda
Jo, rondeller är bättre än rödljus. Beträffande rondellerna på Tuvevägen så misstänker jag att det är för att sakta ner farten i korsningarna. Där var racerbana förut. Fast en del rondeller är för små och framför allt anser jag att det skall vara fri sikt genom rondellen. Låg plantering går bra men inga skogsdungar.
Bee
Rondellen vid Tuvevägen är av modell skogsdunge. Vi tar ofta den vägen när vi varit i Bäckebol och den rondellen manar verkligen till låg hastighet och full uppmärksamhet.
Peztis
Vet en del ställen i min närhet där de borde anlägga rondeller!

En korsning är en fyrvägskorsning där de har satt stoppskyltar för de i nord/sydlig sträcka medan de i öst/västlig då har förkörsrätt. Problemet i dagsläget är att de allra flesta kommer fr den med stopp. Varför de gjort på detta sättet är för att de planerar att inom några år kommer det bli annorlunda. Tveksam till detta men vad vet jag... Just nu är det bara oerhört irriterande och folk kan uppenbarligen inte trafikreglerna för det är många konstiga situationer.

kanske bör tillägga att jag bor några mil norr om Stockholm, Göteborgsområdet har jag ingen kunskap om.
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2013, 18:41) *
. Fast en del rondeller är för små och framför allt anser jag att det skall vara fri sikt genom rondellen. Låg plantering går bra men inga skogsdungar.

Halaj!

Jo, enligt Annika Lanz, I programmet Lanz i P1 (om jag inte minns fel. Numera nerlagt. ) sa hon att taxichauförena kallade dessa för rondetter.
Alltså, rondeller för små för att vara en riktig rondell, men ändå så att du måste sakta in.

Men kolla in rondellen jag fotade i Frankrike, förrförra sommaren!
Den fjärde vägen saknas helt enkelt.

//T
Peztis
giggle.gif Fransmän!

I vår kommun har de mitt i en korsning byggt en stor rundel med gatsten. Detta är mycket förvirrande för folk tror att det är en liten rondell men det är det inte då det saknas skyltning för detta. Kommunen har även gått ut i lokaltidningen och sagt att det inte är en rondell men att detta med stenarna skulle hjälpa.

Hur då? undrar alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon