suzanna
jag ska till usa inom kort, och undrar om man får ta in fröer och ev. sticklingar hur som helst i sverige?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man får ju egentligen inte det. Det är hyfsat fritt ifall det handlar om att ta in växter från EU där finns det bara några växtslag som inte får transporteras fritt. Utanför EU krävs ofta en massa friskhetscertifikat mm. Men det är ju just ingen som kollar ifall man har växter och jag tror inte tullen riktigt bryr sig ifall man har några fröpåsar eller några små sticklingar i handväskan de är ute efter större grejer och vill nog inte slösa papperarbete på ett par fröpåsar.
MimE
Plantor med jord brukar bli konfiskerade om de upptäcks. Frö är inte lika kinkigt.

Jag brukar tänka så att regler finns där för någon anledning - inte bara för skojs skull. Jag skulle må ganska pyton om jag drog hit någon "sjuka" som kunde undvikits.
Hur många av oss skulle inte vilja se "den" som tog hit "mördarsniglarna" mellan fyra ögon? mad.gif

Suzanna,
Hoppas du får en trevlig resa. Jag är sååååå avundsjuk!!! Får jag följa med? wink.gif

/Mimmi
TeliaNet
tullen kan ju bli misstänksam om att det är cannabisfrö...
det kan finnas knark hundar i bagage tullen så lägg frön i mitten av resväskan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon