Hej,
Har sedan 10-talet år vårdat min fina fuschia. Har ingen ambition av att vara expert men det är nog en rätt "vanlig" hängfuschia med fina blommor i rött och rosa. Som nybörjare anammade jag rådet att förvara svalt i totalt mörker. I alla år har jag vid denna årstid först tagit in den från uteplatsen för någon vecka i källaren med begränsat ljus. Sedan har jag tagit bort i stort sett alla växtdelar och ställt in den i mörker. Finns liiite ljusinsläpp via ventiler i krypkällaren. Har sedan i stort sett inte vattnat alls förutom någon enstaka skvätt mitt i vintern. Kring april har den sedan fått stå i källarfönstret, fått dagliga duschar och lite vatten tills det varit dags att sätta ut det igen i maj.
På detta sätt har det klarat sig fint och satt nya knoppar under sommaren och långt in i september. Kan tillägga att den tydligen uppfattar det lilla ljusinsläpp källarventilerna ger och skjuter ett och annat blekvitt skott i mörkret. Det har dock inte påverkat återväxten då den kommer fram på våren.
Man skall kanske inte ändra på något som fungerar men då jag numera har en glasveranda som jag stänger av från resten av rummen under vintern så undrar jag om det är ett bättre alternativ att låta fuschian ha ljus året om? Jag stänger av värmen men har element som gör att det aldrig går under 5 Celsius. Beroende på vinter kan det förstås också bli varmare, speciellt om solen står på men kan ju inte reglera det så tempen på verandan kan förstås växla beroende på väder och vind.
Min fråga är alltså om det skulle vara bättre att ställa in fuschian på verandan och med snål vattning låta den "vila" på detta sätt och därmed kanske också ta sig lite snabbare nästa vår? Eller är det så att den skulle må bättre av att vila totalt i mörker istället för vistas i "bristfälligt ljus" under vinterhalvåret?
Har förresten också skaffat en fin röd pelargonia detta år. Den har också stått ute och satt fina blodröda blommor (tror också att den är "vanlig" som sort). Vad är bäst för den under vintern? Samma veranda med sparsam vattning eller totalvila?
Tacksam för alla visdomsord om detta. Har läst olika lösningar men inte sett någon som säger vad som är absolut bäst om man har de två möjligheter jag har.
Bästa hälsningar
Micke
PS. Bor i södra Skåne