|
Monarda
03-11-2013, 11:18
Köper man billigt så får man ofta skylla sig själv. Det vet man ju av erfarenhet och ändå gick jag på det här erbjudandet från ÖB. såg nu på morgonen att dom gjorde reklam på TV och vill visa hur mina ljus såg ut efter gårdagen. Ingen lång brinntid på dom här inte. Satt i lyktor på inglasad altan så dom var inte utsatta för väder och vind. [attachment=79216:DSC_0803.jpg]
*Stintan*
03-11-2013, 11:27
Fy va trist! Tur man inte köpt såna
malcolm
03-11-2013, 11:32
Jag har också köpt sådana där värmeljus med dålig brinntid.
Har också råkat ut för liknande ljus tidigare, det är så tråkigt. Nu köper man ju inte ljus från ÖB efter att ha sett dessa. Tack för varningen  edit:felstav
theseraphim
03-11-2013, 11:58
Ett allt vanligare fenomen tyvärr då kunder vant sig med att värmeljus ska vara gratis allt medans produktionskostnaden har ökat.
Jag har också råkat ut för detta och jag undrar om det inte blir så när ljuset står kallare än rumstemperatur. Man kanske borde prova...
Jag har billiga ICA-ljus som jag kan prova med, blir ju lite nyfiken.
malcolm
03-11-2013, 12:06
Jag köpte värmeljus från Clas Ohlson senast och är mycket nöjd med dem, de brinner länge och veken drunknar inte. http://www.clasohlson.com/se/Värmeljus/34-7095
Monarda
03-11-2013, 12:35
CITAT (Peztis @ 03-11-2013, 12:03)  Jag har också råkat ut för detta och jag undrar om det inte blir så när ljuset står kallare än rumstemperatur. Man kanske borde prova...
Jag har billiga ICA-ljus som jag kan prova med, blir ju lite nyfiken. Före dessa så hade jag ICA:s billiga ljus och det var inga problem med dom. Brann ur till sista droppen. Det har väl något att göra med procenten stearin/paraffin att göra. Tror jag.
skånepåg
03-11-2013, 12:43
Usch ja det är trist men det är för där är för lite stearin i ljusen så de brinner inte mm. därför de är så billiga, min mamma är sån som handlar allt billigaste på såna ställen jula och öb och andra, visst de har några vettiga saker som är billiga men inte en stekpanna i aluminium för 50 spänn! och massa annat som går sönder efter en månad eller två, jag undviker köpa på de ställena förutom vissa saker som schampo och borstar och vanliga saker som då är hälften så billigt och inget som man vet är skräp för det är bara att tänka efter, är denna tunna plastlådan för 5 kronor hållbar och locket med mera kommer inte spricka eller ja ni förstår nog hur jag menar Och alla billiga 10 kronors lampor eller vad de nu kostar och annat nej, kolla på kjell och company bara, 20-30 kronor för bättre lampor som har en brinntid på 50 000 timmar istället för 5-10 000 men som sagt vissa saker kan man köpa i dessa affärer skitbilligt de flesta rengöringsprodukter mm. och spannar, mattor bara tänk efter lite om det är värt att spara 20-100 kronor för nåt som nog bara håller en månad eller två Köp inte tejp för jag tänkte kolla och se och jag hade rätt håller ju lika bra som en snorkråka man skulle fästa nåt med ^^
*Stintan*
03-11-2013, 13:30
CITAT (Peztis @ 03-11-2013, 12:03)  Jag har också råkat ut för detta och jag undrar om det inte blir så när ljuset står kallare än rumstemperatur. Man kanske borde prova...
Jag har billiga ICA-ljus som jag kan prova med, blir ju lite nyfiken. Jag har köpt olika billiga värmeljus på ICA men aldrig råkat ut för samma. Har dom bara inne iof.
theseraphim
03-11-2013, 13:42
Det är ju så att det första man minskar är mängden stearin, sen så minskar man mängden totalt i koppen till sist så blir det 80-pack istället för 100-pack allt medans utsprider är det samma. Sen finns det fortfarande riktigt bra värmeljus att köpa och de behöver inte kosta skjortan.
malcolm
03-11-2013, 13:49
Jag har mer eller mindre slutat att handla på ÖoB som de kallar sig för numera, förut köpte jag alltid diskmedel, hårschampoo mm. där men numera är de inte billigare på sådant än vad tex. Willys är så det får vara för min del. Har en del maskiner och verktyg från ÖB som har varit alldeles utmärkta men som sagt, de har inget som intresserar mig längre.
theseraphim
03-11-2013, 14:46
CITAT (malcolm @ 03-11-2013, 13:49)  Jag har mer eller mindre slutat att handla på ÖoB som de kallar sig för numera, förut köpte jag alltid diskmedel, hårschampoo mm. där men numera är de inte billigare på sådant än vad tex. Willys är så det får vara för min del. Har en del maskiner och verktyg från ÖB som har varit alldeles utmärkta men som sagt, de har inget som intresserar mig längre. Håller med dig ÖoB var roligare för nu är det bara typ Jula light
Tände idag två ICA Euroshopper/Basic inomhus och två ute på inglasade altanen och de brann ca 4 h, en brann kanske 30 min längre (!) och det var inte mycket kvar i de små aluminumformarna.
Men jag tror att om det är kallt ute så blir det annorlunda, då smälter inte allt stearin så som det ska göra utan då får man den där gropen och då brinner det heller inte lika länge.
Det står inget på fp om vad de innehåller vad gäller stearin och paraffin.
Nackdelen med Euroshopper/ICA basic är att dom jäklarna sotar!!!! Sotet är ingen hit att få ner i luftvägar. Mina ljusstakar får en rejäl beläggning på insidan.
Alla lågprisljus är mer parafin i än stearin...
skånepåg
03-11-2013, 23:42
CITAT (pejori @ 03-11-2013, 18:02)  Nackdelen med Euroshopper/ICA basic är att dom jäklarna sotar!!!! Sotet är ingen hit att få ner i luftvägar. Mina ljusstakar får en rejäl beläggning på insidan.
Alla lågprisljus är mer parafin i än stearin... Det är många år sen jag köpte ljus överhuvudtaget säkert 13-14 år sen och det var då jag lärde mig om paraffin och stearin, det var stora skillnader då kostade säkert stearinljusen 3 gånger så mer än de andra ljusen och det var nog säkert runt 80.- för ett paket med riktiga ljus har jag en liten minnesbild av så blev rätt paff och är det nog fortfarande så kanske därför jag inte köpt ljus. Men jag har ju fått massor genom åren och de flesta ligger i olika påsar men hitta en förpackning med varunamnet på "fixa" heter dem och bak på paketet står ett tips om sotning så ska man klippa av och korta veken, kanske du kan testa "pejori" Och det står även att det är 100% paraffin med cirka 17 gram pressat paraffin per värmeljus, med cirka 6 timmars brinntid
CITAT (skånepåg @ 03-11-2013, 23:42)  Det är många år sen jag köpte ljus överhuvudtaget säkert 13-14 år sen och det var då jag lärde mig om paraffin och stearin, det var stora skillnader då kostade säkert stearinljusen 3 gånger så mer än de andra ljusen och det var nog säkert runt 80.- för ett paket med riktiga ljus har jag en liten minnesbild av så blev rätt paff och är det nog fortfarande så kanske därför jag inte köpt ljus. Men jag har ju fått massor genom åren och de flesta ligger i olika påsar men hitta en förpackning med varunamnet på "fixa" heter dem och bak på paketet står ett tips om sotning så ska man klippa av och korta veken, kanske du kan testa "pejori" Och det står även att det är 100% paraffin med cirka 17 gram pressat paraffin per värmeljus, med cirka 6 timmars brinntid  Numera köper jag vaxljus. Dom sotar inte alls.
hattstugan
04-11-2013, 21:46
Köper endast ICA Basic ljusen numera! De brinner länge och blir inte så mycket rest kvar! Har inte märkt att de sotar!
*Stintan*
04-11-2013, 22:28
Har inte heller märkt att ICA Basic värmeljus sotar och jag gör av med massor och tycker att dom är jättebra.
Men att det blir så mycket stearin kvar i ytterkanterna beror väl på kyla utifrån ,är det ett kallt uterum så kyls ju stearinet från utsidan som jag ser det .Sådana brukar mina theljus bli när jag tänder mina utomhuslycktor .Inomhus i rumsvärme fungerar de helt okej .
Monarda
10-11-2013, 11:31
Ny test denna helg, nu med ICA homes ljus. Ingen större temperaturskillnad på altanen jämfört med förra helgen men dessa ljus har bara lämnat en tunn hinna kvar. Skillnaden var alltså betydlig! ICA home [attachment=79269:DSC_0809.jpg]
ÖB [attachment=79270:DSC_0803.jpg]
*Stintan*
10-11-2013, 11:38
Jag tycker att även dom ljusen ser ut att ha brunnit dåligt. Har du blåst ut dom eller fick dom slockna av sig själva? Jag har aldrig fått så mycket kvar i kopparna oavsett vilka värmeljus jag använt men jag har dom bara inomhus. Har du testat hur dom blir inne?
Monarda
10-11-2013, 11:44
Dom har slocknat av sig själva och brann åtskilliga timmar. Bilden kanske luras för det är faktiskt som jag skrev bara en tunn hinna kvar på botten. Nästa helg ska jag testa IKEA:s ljus. Inne har jag inte testat, jag vill ha ljus som passar för utomhusbruk.
*Stintan*
10-11-2013, 11:53
CITAT (Monarda @ 10-11-2013, 11:44)  Dom har slocknat av sig själva och brann åtskilliga timmar. Bilden kanske luras för det är faktiskt som jag skrev bara en tunn hinna kvar på botten. Nästa helg ska jag testa IKEA:s ljus. Inne har jag inte testat, jag vill ha ljus som passar för utomhusbruk. Tänkte bara om du kunde märka nån skillnad.
hattstugan
10-11-2013, 13:25
I lyktorna ute använder jag endast oljeljus! Värmeljusen funkar inte när det blir kallare än vad det är nu! Har testat de flesta sorterna av värmeljus ute!
Monarda
10-11-2013, 13:26
Jag är lite nojig när det gäller levande ljus inomhus  Har dock äntligen hittat ett batteridrivet som är förvillande likt ett äkta, brinner med flämtande låga och t o m känns som ett stearinljus. [attachment=79272:DSC_0820.jpg]
CITAT (Monarda @ 10-11-2013, 13:26)  Jag är lite nojig när det gäller levande ljus inomhus  Har dock äntligen hittat ett batteridrivet som är förvillande likt ett äkta, brinner med flämtande låga och t o m känns som ett stearinljus. [attachment=79272:DSC_0820.jpg] Den var fin. Hittat var?
Monarda
10-11-2013, 14:13
CITAT (Monarda @ 10-11-2013, 14:13)  Tack. Ska kolla när jag går förbi dom.
mormor mona
10-11-2013, 21:11
Själv hör jag till dom som älskar ÖoB Synd bara att de gör reklam för skitprodukter! Men pengar är ju pengar...  CITAT (Monarda @ 10-11-2013, 13:26)  Jag är lite nojig när det gäller levande ljus inomhus  Har dock äntligen hittat ett batteridrivet som är förvillande likt ett äkta, brinner med flämtande låga och t o m känns som ett stearinljus. [attachment=79272:DSC_0820.jpg] Vilken fin häst!
Monarda
10-11-2013, 21:45
Tack mormor! Allt som kommer från Nusnäs är fint....
Det enda jag är noga med är att ljusen/värmeljusen är gjorda av 100% stearin, för både miljön och hälsan.
Om jag fattat rätt kommer det nog flera Svanenmärkta ljus nu framöver.
mormor mona
10-11-2013, 23:38
CITAT (Monarda @ 10-11-2013, 21:45)  Tack mormor! Allt som kommer från Nusnäs är fint....  Får man fråga vart du köpt den?
Monarda
11-11-2013, 12:29
mormor mona
11-11-2013, 20:47
Tack för länken! Tittiade igenom lite mer ingående och det ser ut att vara mycket fint där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|